woensdag 18 november 2015

Pom Pom Pompoen

Halloween weer voorbij, dus nu weer lekker koken met de pompoen. De pompoen hierboven heb ik 2 jaar geleden gekweekt en daar deze mooie uil uit gesneden.
Het mooie van de pompoen is dat je het zowel hartig als zoet kunt gebruiken. De pompoen is echt heel veelzijdig. Eerder heb je al mijn pompoenpie gezien en misschien zelf ook al gemaakt.  Ik heb nu twee nieuwe hartige recepten uitgeprobeerd. 
Ik had op 24 kitchen een recept van Pompoen-gnocchi gezien en daar leek het echt heel gemakkelijk. Ik laat me graag inspireren door recepten en geef er dan ook mijn eigen draai aan. 
Dus ik dacht laat ik dat ook proberen. Het was ook heel simpel, maar om één of andere reden was de pompoen bij mij erg nat, waardoor ik veel meer bloem heb moeten gebruiken. Doordat ik veel bloem heb toegevoegd had ik veel te veel. Hiervan heb van het deeg wat overbleef pompoenbrood gemaakt. 
Het mooie van de pompoen is ook dat je de zaden kunt gebruiken en eten. Ik heb van de lekkerste pompoenen ooit de zaden bewaard en gedroogd. Deze zaden kun je in het voorjaar ( april) uit laten groeien tot pompoenplanten zodat je je eigen pompoenen kweekt. Ze nemen overigens wel veel ruimte in beslag, maar daar had ik dit jaar ook weer een creatieve oplossing voor: Ik liet ze bij een soort rek opgroeien. 
Deze periode is de ideale periode om een pompoen te kopen en om te bewaren omdat er nu veel verschillende soorten zijn. 
Naast dat ik de pitten bewaar om te zaaien, droog ik ze ook om te gebruiken in eten. Je moet de pitten goed wassen en al het vruchtvlees verwijderen. Bewaar ze in een vergiet bij de kachel.Na een paar dagen zul je zien dat er een soort dun vliesje om de pitten zit. Wrijf die eraf. Ga dan buiten staan en blaas lichtjes. De vliesjes zullen dan wegwaaien.
Hierna komt het meest intensieve werkje. Dit kun je alleen doen als ze echt goed droog zijn: het pellen van de zaden. Ik doe dit altijd even lekker voor de tv. De zaden kun je gebruiken voor allerlei doeleinden: door salades, in smoothies en in sauzen. Ik gebruik het voor typisch guatemalteekse gerechten zoals Pepian en Tamales. Je kunt de zaden ook fijnmalen als poeder. In Guatemala sgebruiken ze dit dan in combinatie met mango, sinaasappel, komkommer, radijs en groene mango. En natuurlijk in combinatie met peperpoeder.  Je kutn dit op elke straathoek eten bij fruitstalletjes.

Pompoen Gnocchi 
Normaal gesproken maak je gnocchi van aardappelen, maar dit is een lekkere en gezonde variant hierop. 
Het recept:
  • 1 kleine pompoen
  • 200 gram bloem ( bij mij was het veel meer)
  • parmezaanse kaas
  • 1 ei
  • zout
De pompoen kun je op twee manieren klaar maken. Of je kookt hem in water gaar of je roostert hem in de oven. Ik heb hem gekookt. De schil heb ik laten zitten. Zodra hij gaar is, kun je die gemakkelijk verwijderen. Pureer de pompoen met een vork en laat dit afkoelen. Zodra dit is afgekoeld, voeg je de overige ingredienten toe en kneed je dit tot een mooi deeg. Bij mij was het te nat, waardoor ik dus extra meel heb toegevoegd. Als het te nat is, kun je ook een beetje  aardappelpurree uit een zakje toevoegen. 
Verdeel het deeg in stukken en verdeel dit in rolletjes van ongeveer 1 cm dik. Hiervan snijd je dan weer stukjes van ongeveer 2 cm. Laat de gnocchi nu even rusten.
Breng water met wat zout aan de kook. Zodra het water kookt, kun je de gnocchi toevoegen. De gnocchi is klaar als ze boven komen drijven ( ongeveer 2 min). Op de foto zie je ze geserveerd met verse kruiden uit de tuin, cherrytomaatjes en witte kaas. En de heerlijke kiemgroente met chipolata-chorizo worstjes.

Pompoenbrood
Omdat ik dus veel te veel pompoendeeg had om alleen gnocchi van te maken, moest ik dus nog wat anders bedenken. Ik heb nog wat zout en wat gist toegevoegd en dit goed gekneed.Als je een keukenmachine hebt, raad ik je aan om het daar in te kneden. Als je dit met de hand doet, moet je ongeveer 20 min kneden. Het deeg heb ik een paar uur laten rijzen op een warme plek. Dek dit wel af met een vochtige theedoek of plasticfolie tegen uitdrogen. Bak het brood in 30 min in een oven van 180 graden. Je kunt 'horen' wanneer het brood klaar is als je er op klopt en een hol geluid hoort.

Het recept
  • pompoenpurree 
  • meel net zoveel totdat je een mooi deeg kunt kneden
  • zout
  • gist (ik gebruik droge gist ongeveer 7 gr per 500 deeg)

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten