vrijdag 25 maart 2016

Exotisch experimenteel zaaien

Ik vind het erg leuk om met allerlei planten te experimenteren. Dit kunnen stekjes zijn of zaden. 
Het is vooral leuk om te zien of het lukt. Van een aantal weet ik zeker dat ze nooit een vrucht zullen gaan vormen, maar ik blijf het gewoon leuk vinden. Kijk een op de site van zaai eens wat. De meeste planten zijn exotisch kunnen vaak alleen in de zomer naar buiten, maar dat maakt de pret niet minder. Hieronder een aantal van mijn experimenten.

Gember
Ik heb gewoon een stukje gemberwortel in de een potje gedaan. Deze wortel heb ik voor de helft in een de aarde gedaan. En na een week of 2 zag je dat er wat ging veranderen. Aan de wortel kwam een nieuw stukje wortel en daaruit groeit nu de plant. Ik denk dat ik hem binnenkort even een grotere pot moet gaan geven.






Ananas
Mijn ananasplant is nu zo groot, dat ik hem denk ook moet gaan verpotten. Wat begon als een kroon van de ananas is nu een grote plant. Om ook zo'n plant te krijgen, koop je een ananas met een mooie groene kruin. Deze snijd je er van af en zorgt dat er geen vruchtvlees aan blijft zitten. Maak dit goed schoon. Ik heb zelf de buitenste bladeren eraf gehaald. Zo heb je een schone kroon. Deze stop je gewoon in een pot met aarde en dan regelmatig water geven. Eerst zie je niets omdat het wortels vormt. Na een tijdje zie dat de plant vanuit het midden begint te groeien. Als de plant wat groter is kun je hem verpotten. Ik hoop dat er misschien dit jaar een ananas uitgroeit. Deze groeit vanuit het hart van de plant.


Avocado
Ik ben gek op avocado's. Als ik dan in Guatemala ben, eet is ze in overvloed en zijn ze vele malen lekkerder dan hier in Nederland. Daar zijn ze heerlijk romig zoals boter en niet hard en smaakloos zoals hier.... Vanuit de pit kun je avocado boom kweken. Ja, want een avocado is een boom die wel 15 meter groot kan worden. Ook duurt het heel lang voordat de boom vruchten geeft. Steek in de pit 4 cocktailprikkers zodat je de pit boven een glas kan hangen, half in het water. Als eerste zie je de pit splijten en daarna komt er een wortel uit en daarna in eens een lange stengel met de eerste blaadjes. Als er meer bladeren aankomen kun je hem in een pot planten. Zorg dat de de pit half in de aarde stopt.


Güisquil/ Chayote
Dit is een klimplant die familie is van de komkommer en pompoenen. We aten wat op de markt in Antigua en toen lag daar deze güisquil op de grond om weggegooid te worden. We hebben hem opgepakt en meegenomen in een zakje in de koffer. Dit was al een aangename plaats, want na een vertraging van de koffer, kwam hij uit het zakje en begon al te kiemen. We hebben hem snel in een pot gedaan en nu is hij al lekker aan het groeien. Straks als het warmer wordt krijgt hij een warme plek in de tuin. De vrucht kun je koken en is heerlijk. Daarnaast vormt zich een knol in de grond die Chinta wordt genoemd. Deze heeft de structuur en smaak van een aardappel maar veel lekkerder. Hopelijk kan ik die dit jaar ook oogsten. 
Gynura Procumbens/ Eeuwige leven plant
Dit plantje heb ik van vrienden gekregen en is een soort van boomspinazie. De plant komt oorspronkelijk uit Indonesië en Thailand. De plant groeit erg snel en je kan hem gemakkelijk stekken. Ik heb inmiddels al 2 plantjes. De blaadjes eet je en er worden geneeskrachtige eigenschappen aan de plant toe gekend zo zou het helpen tegen diabetes, hoge bloeddruk en tegen kanker. 
Chipilin
Dit is weer een plant die uit Guatemala komt. De is een struik waarvan je de blaadjes eet. De bladeren bevatten een hoog percentage ijzer, calcium en magnesium. De blaadjes zijn heerlijk in een omelet, door soep of in chuchitos of tamales. Vorig jaar heb ik ze in de tuin gehad, alleen wat laat in het seizoen. Ik heb ze nu weer binnen gezaaid en hopelijk kan ik nu wat meer oogsten. 



Wat voor experimenten hebben jullie staan, ik ben erg benieuwd!






3 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal die experimenten :-)

    groetjes van Stadstuinieren Magazine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Petra, heb je de Gynura procumbens al ooit buiten gezet? ik zou hem in onze tuin willen.Egren avocadoplant heb ik ook binnen, net als jij oorspronkelijk gestart met ,een pit in een glas water met prikkers,n hij staat nu boven , maar de bladeren groeien en worden bruin en zo gaat het telkens verder, ananas heb ik geprobeerd, was niet gelukt;groetjes mieke uit Belgie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Petra
    Hoe kom jij aan die zaadjes van die chipilin
    Ik ben ook op zoek naar deze bladeren.
    Graag hoor ik van jou.
    Mijn amail is fminnema@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen