zaterdag 21 november 2015

De eigenwijze boon

Vandaag het verhaal van de eigenwijze boon. Het verhaal begint in Guatemala. Daar wordt vaak bij mijn schoonouders Piloyada gegeten, een gerecht met Piloy boon. Mijn schoonmoeder had er een aantal op de markt gekocht. Omdat ik het leuk vindt om vanalles uit zelf gewonnen zaden te kweken heb ik de mooiste er uit gezocht. Een heel enkele keer vindt je nog bonen die een beetje blauw van kleur zijn. De meesten zijn bruin/rood. 
Ik heb ze meegenomen in mijn tas, samen met alle andere zaden die ik had gevonden. Helaas waren de bonen niet helemaal droog, dus na een tochtje in het vliegtuig begonnen zich kleine schimmelplekjes te vormen. Ik heb ze gauw uit het zakje gehaald in in de kamer te drogen gelegd.
Toen het eindelijk wat mooier weer werd heb ik de bonen in een potje gedaan met verticulite. Het mooie bij bonen is dat ze best snel ontkiemen en dat je het mooi kunt volgen. Buiten was het inmiddels ook voldoende warm om ze in de moestuinbak te planten.
Een week later was het weer een stuk kouder en hadden de bonen het moeilijk. Ik geloof ook dat de slakken hier een aandeel in hebben gehad.Er waren geen plantjes meer te zien..... Helaas had ik maar een paar bonen mee kunnen nemen en die had ik allemaal gezaaid.... In het zelfde vak had ik mais gepland om in ieder geval 2 van de 3 zusters samen te kweken. Bonen, pompoenen en mais worden  de 3 gezusters genoemd. Deze 3 planten werden door de maya's al samen gekweekt. Het mais zorg voor de stevigheid voor de bonen om te groeien, de bonen geven nitraat( voedingsstoffen) af aan de bodem en de pompoenen zorgen dat er geen onkruid groeit en de grond vochtig blijft. 
Het was dus ook tijd om de mais uit te planten. Ook het mais heeft het lang moeilijk gehad door de lage temperturen in het voorjaar. Tegen de tijd dat de mais weer bij trok verschenen er opeens weer 2 bonenplantjes en nog weer later waren het er zelfs 4! 
Het mais groeide rustig verder en niet heel veel later begonnen de bonen met een groeispurt. Ze groeiden vier bij het mais omhoog, zo goed dat ze het mais letterlijk naar beneden hebben gehaald, net nu het mais begon te bloeien.... Dank zij de bonen hadden we dus niet een goede mais oogst. Een maand geleden hebben de minimais geoogst en de bonen groeien als maar verder. Het is nu half november en de bonen hebben een oerwoud gevormd over de skeletten van het mais. Het meest bijzondere van deze boon is dat hij nu begint te bloeien. Dan kom je uit een land waar de gemiddelde temperatuur tot 20-25 graden is en dan ga je dus bloeien in november..... 
Ik ben dan ook benieuwd of er ook nog bonen aankomen. To be continued....


Gelukkig heb ik mijn borlottibonen dit jaar al wel kunnenoogsten. Dit zijn pareltjes om te zien. Ze hebben mooie rode gevlekte peulen en binnenin zijn ze nog mooier. Helaas zodra je ze kookt, verliezen ze de mooie kleur en worden ze saai beige/bruin. 
Ik heb hier eerder het jaar al een keer een heerlijke soep mee gemaakt. Bijna alle ingredienten kwamen ook uit mijn tuin. 

Het recept :Soep met ( verse) borlottibonen.

  • 500 gram verse gedopte borlottibonen of een blikje als er niet vers is
  • 1 a 2 teentjes Knoflook in stukjes gesneden
  • 2 stengels Bleekselderij fijngesneden.
  • 1  ui fijngesneden
  • 4 of 5 stevige tomaten
  • 1 fijngeschneden pepertje (kan ook zonder)
  • 150 gram spekblokjes
  • 1 takje rozemarijn
  • Gemalen zwarte peper
  • bouillonblokje en/of verse kruiden zoals lavas
  • Parmezaanse kaas

Doe wat olijfolie in een (soep)pan met een dikke bodem. Bak eerst de knoflook aan samen met het rode pepertje. Bak dit langzaam aan, daarna kan het spek en de ui toegevoegd worden. 

Bak dit ook langzaam aan, na 10 minuten kan de bleekselderij en de tomaat erbij.  Ook de borlottibonen kunnen er nu in. Doe daarbij 1 liter bouillon in de pan samen met het takje rozemarijn, voeg wat gemalen zwarte peper toe en laat het geheel 45 min zachtjes koken, langer mag ook. Als het klaar is, kan het takje rozemarijn verwijderd worden.

Serveer met parmezaanse kaas.
De aardappels op de foto heb ik gekookt daarna met een vork 1 keer in het midden geprakt en geserveerd in de soep. Ook heerlijk met brood.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. I am very happy to be married with a super cocinera as you my Sonja.

    #elsabordemitierra, #cocinaconcorazon

    BeantwoordenVerwijderen