zondag 1 november 2015

Herfst: een overschot aan appels

Ik heb een klein appelboompje in mijn tuin staan. Ik heb geen idee welke soort, we hebben hem een keer gekregen. Er komen in ieder geval mooie rode appels aan. Speciaal voor de appels, maar ook voor al het andere fruit en groente heb ik een dehydrator op mijn verjaardag gekregen.
Helaas was het in het voorjaar al duidelijk dat het geen grote appeloogst zou worden. Er hingen slechts 2 bosjes met bloemen aan de boom...




Uiteindelijk zijn het dan ook 2 appels geworden. Alle energie van de boom is in deze appels gaan zitten. Ze wegen elk bijna een halve kilo. Gelukkig hebben mijn ouders ook nog een aantal bomen staan en ook van een collega heb ik nog heel wat gekregen.
Mijn man houdt niet echt van een traditionele appeltaart, dus ben ik vanalles aan het proberen. Eerst al een Tarte Tartin gemaakt, maar ik had even niet opgelet bij het maken van de karamel, dus die was iets te donker geworden....Nu dus een apfelstrudel. Eigenlijk heel simpel, maar zo lekker!


Het recept:
  • 5 of 6 niet al te grote appels
  • honing ( heerlijk van mijn ouders)
  • noten
  • rozijnen ( ik heb het nu met gojibes gemaakt)
  • 6 plakjes bladerdeeg
  • abrikozen jam (mijn zelfgemaakte met vanille)
  • koffiemelk of losgeklopt ei

Schil de appels en snijdt ze in kleine stukjes. Meng dit met de rozijnen en de honing en laat dit even staan.
Ontdooi de bladerdeeg plakjes en plak ze aan elkaar zodat er een vlak van 2 bij 3 ontstaat.
Doe de noten door de appels en besmeer 3 plakjes voor 2/3 met abrikozenjam en verdeel daarna de appels erop. Laat ruimte over om het dicht te plakken. Vouw met de andere 3 plakjes alles dicht. Bestrijk het met wat koffiemelk of een losgeklopt ei.
Doe dit ongeveer 30 min in de over op 180 graden.


Eet smakelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten