woensdag 11 november 2015

Herfsttuinieren


De herfst is eigenlijk een hele leuke tijd in mijn stadstuin. Ik kan nog steeds van alles oogsten. Langzaam begint alles dor te worden en maken de planten zich klaar voor de winter. Potten moeten opgeruimd worden en een groot deel van de tuin kan gaan rusten. Je kunt het dan ook voorbereiden voor het voorjaar. Dek je tuin bijvoorbeeld af met bladeren. Dit is goed voor de grond, omdat de voedingsstoffen zo in de grond komen en er groeit ook geen onkruid op.   



De frambozen groeien  nog in overvloed. Ooit een plantje gekocht, wat niet zo'n succes was. Eén jaar was het in het voorjaar al compleet kaal gevreten, het leek wel herfst want alleen de nerven van het blad bleven over. Gelukkig kwamen er een meter verder op een paar scheuten omhoog. Die heb ik maar laten staan, hoewel ze eigenlijk in de weg staan. Deze scheuten geven echt mega veel frambozen. Nu nog haal ik wekelijks een bakje van de plant af. Ze zijn nu wat minder zoet, dan een paar weken geleden, maar super lekker en ideaal in de vriezer. Als je zelf een framboos wilt planten is dit het ideale tijdstip. Koop nu en eet het volgend jaar. Ze kunnen best wel groot worden, dus zorg voor enige ondersteuning. Hoe meer zon, hoe zoeter de framboos. Je kunt kiezen voor zomerframbozen of herfstframbozen. De eerste zijn eerder klaar. Ook zijn er nog gele varianten. 


In herfst kun je ook nog steeds wat zaaien. Ik heb een paar weken geleden verschillende soorten sla, andijvie, broccoli gezaaid en uitgeplant. Binnenkort een heerlijke salade met al dat groen. Sla is eigenlijk heel gemakkelijk. Ik gebruik bv bakjes van champignons om te zaaien. Halverwege vullen met aarde, zaadjes er in, afdekken met aarde en dan steeds een beetje water geven. Dek het af met het deksel of plastic folie.





Zorg dat het niet te warm staat. De woonkamer is eigenlijk te warm. Het liefst op een slaapkamer voor het raam. Als het plantje minimaal 4 blaadjes heeft ( 2 kiemblaadjes + 2 gewone blaadjes) kun je het plantje naar buiten doen, liefst nog in een klein kweekkastje. Zo kan het nog een beetje afharden. Na een paar dagen kun het uitplanten in de grond of gewoon in een grote pot. Let op! Deze tijd zijn er ook nog veel slakken. Die kunnen zo' n plantje in een paar uur opeten. Mocht het nou gaan vriezen kun je plantjes afdekken met een stop of een plastic fles die je open knipt of hetzelfde champignonbakje. Zo heb je een kleine kas voor je plantje. Je kunt ook kant en klare plantjes kopen bv boerenkool. 
Een andere plant die ook niet last lijkt te hebben van de kou is de Oostindische Kers. Echt een super leuke, mooie, makkelijke, lekkere en nuttige plant. Ja alles in een. Leuk en mooi omdat hij van die leuke groene bladeren heeft en daartussen van die prachtige bloemen in de verschillende tinten geel, oranje en rood. Makkelijk omdat ze heel gemakkelijk ontkiemen, makkelijk groeien en je er niets aan hoeft te doen.




Lekker omdat je de bladeren , bloemen en knoppen kunt eten. De bladeren zijn heerlijk in een salade. Neem dan de kleine nieuwe blaadjes. De bloemen zijn heel decoratief, maar je kunt ze ook eten. Zowel de bladeren als de bloemen smaken naar rucola. Soms behoorlijk pittig. Van de bloemknoppen worden ook wel kappertjes gemaakt. Nog nooit gedaan, maar wellicht de  volgende zomer. En dan als laatste erg nuttig. De Oostindische kers lokt de luizen en de rupsen die je niet op andere planten wil hebben. Bij mij hebben rupsen menig broccoli, rucola en koolplanten opgegeten, maar het is ze nog nooit gelukt om de Oostindische kerst helemaal kaal te krijgen.


Ik heb ook net de knoflook gepland. Oktober november zijn mooie maanden om dit te doen. Plant je het pas in het voorjaar is de kans dat je een bol krijgt in plaats van tenen. Knoflook planten is eigenlijk heel simpel. Ik zelf koop gewoon een mooie bol knoflook en stop dan ieder teentje in een gaatje. In mijn vierkante meter tuin heb ik er 16 in een vak geplaatst. Afdekken met aarde en dan maar wachten. De knoflook is klaar in mei/juni, als het loof geel begint te worden. Je kunt ze dan mooi aan elkaar vlechten zodat ze kunnen drogen. 

Omdat ik een klein tuintje heb, heb ik geen plaats voor grote bomen.  Er staan zoveel planten op mijn wishlist. Om onderstaand recept te maken heb ik hazelnoten verzameld. In de herfst kun je ook heel veel noten gewoon in de stad vinden.  Overal staan wel hazelnoten. Er is  zelfs een app voor IOS die je helpt verschillende eetbare planten te vinden.

Gedurende de zomer heb ik vele  malen rucola pesto gemaakt met verschillende noten. Dit is een pesto van de oostindische kers met hazelnoten. Je kunt varieren met noten maar ook bladeren: rucola, oostindische kers, basilicum, peterselie, zevenblad. Ik gebruik ook wel in plaats van Parmezaanse kaas, Gran Padrano, je kunt ook een andere harde kaas gebruiken. 

Het recept:

  • flinke handvol bladeren van de Oostindische kers
  • 1 teen knoflook
  • handvol noten
  • parmezaanse kaas
  • olijfolie
  • zout
Ik gebruik hiervoor een een hakkom van de staafmixer. Doe de noten en knoflook in de kom en hak fijn. Nu voeg je de bladeren, de kaas en de olie toe. Hak dit alles ook fijn. Voeg net zo veel olie tot dat je een mooie structuur hebt, ik hou zelf van wat grover en iets drogen. Breng het op smaak met zout.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten