zondag 3 januari 2016

Voorbereiding op het nieuwe seizoen



De herfst en de winter zijn ideaal om je stadstuin of moestuin te plannen voor volgend jaar. Heb je nog geen moestuin, maar wil je wel zelf wat groente en fruit kweken dan heb je nu mooi de tijd om er over na te denken. Bakken zijn ideaal voor zowel een kleine als grote tuin. Ik heb zelf 2 bakken, waaruit ik de hele zomer kan eten. De bakken kun je zelf maken van bijvoorbeeld pallethout, maar je kunt ze ook kant en klaar kopen. Het nadeel van kopen is dat je de maat niet kunt aanpassen. Ik zelf heb ze namelijk iets groter dan de standaard maat van 1,20x1,20 van het makkelijke moestuin concept van Jelle,
Die van mij zijn 1,20 bij 1,60. Groter moet je ze ook niet maken, want dan kun je niet meer bij alle vakken komen. De bak verdeel je dan weer in vakken van 40cm bij 40 cm door middel van latjes, of zoals ik met wat spijkertjes en touwtjes. Mijn bakken zijn 20 cm hoog. Ik heb ze zelf gevuld met een mix van compost, kokoschips, kokosaarde en vermiculite. Je kunt ook een kant en klare moestuinmix kopen. Het voordeel van zo'n moestuinmix en mijn mix is dat je nooit hoeft te spitten!  Het is dus even een investering, maar het geeft ook heel veel plezier. Ieder jaar vul je je bak met wat compost bij en je hoeft er verder niets aan te doen. Ik heb mijn eigen compostbak, maar vaak kun je 1x per jaar gratis compost bij je gemeente halen. 
Ben je met z'n tweetjes dan zijn 2 bakken al voldoende om de hele zomer te eten. Voor een gezin moet je denken aan 3 of 4 bakken. Ook afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en ook of je alles uit de tuin wilt halen of dat je ook nog een aantal groente in de winkel wilt kopen. 
Als je dan toch besluit om zelf groente te kweken, kun je ook het beste gelijk met compost beginnen. Deze zijn er in verschillende soorten. Ik gebruik zelf een compostton. In de keuken heb ik een klein afvalbakje staan voor al het groente afval en dit beland in mijn compostbak. Je kunt er ook voor kiezen om een wormenbak te maken of als je meer ruimte hebt een met 3 vakken. Op de volgende link, vind je meer informatie over compost.
plantenfamilies
Nu komt het leukste bedenken welke groente je zou willen kweken. Als je een beginner bent, probeer dan voor gemakkelijke snel groeiende groente, zoals verschillende soorten sla, radijsjes,snijbiet, bietjes, peultjes en fruit zoals aardbeien, frambozen of bramen. Ook eenjarige kruiden zijn heel gemakkelijk om in de bakken te kweken. Eén van de leukste sites met zaden vind ik  de nieuwe tuin. Een Belgisch bedrijf met heel veel keuze en vooral een mooie site met prachtige foto's. Als ik deze site bekijk denk ik altijd, had ik maar een grotere tuin met een mooie kas.....
De bolster heeft een ruime keus aan biologische zaden. Wil je meer weten over het starten van een moestuin op de website van het leuke tijdsschrift Cashew Stadstuinieren staat een leuk artikel. 
Ik maak ieder jaar een planning, met waar ik wat wil planten om zo toch enigszins te rouleren, ter voorkoming van ziektes. Ik maak van iedere soort een tegeltje met de kleur en de soort plant. Iedere kleur staat voor een plantenfamilie. Ik probeer dezelfde familie niet naast elkaar te planten en ook niet te laten opvolgen. Dit is soms een hele puzzel. Volgens Jelle van de makkelijke moestuin hoeft dit niet, maar ik doe dit toch wel. Naast dat sommige planten beter niet naast elkaar kunnen staan, zijn er heel veel planten die je juist wel naast elkaar moet zetten. Dit wordt ook wel combinatieteelt genoemd. Ter gelegenheid van hun 3-jarige bestaan heb ik bij De Stadsakker in Groningen deze super mooie en handige infographic over wissel- en combinatieteelt gekregen. 

Daarnaast is het handig om gebruik te maken van een zaaischema. Op zaaikalender vind je verschillende. Soms krijg je ze ook gratis cadeau bij aanschaf van zaden.  Ze geven heel duidelijk aan wanneer je moet zaaien binnen of buiten, wanneer je ze kunt uitplanten en het belangrijkste wanneer je ze kunt oogsten. 

Veel plezier de komende tijd met voorbereiden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten