dinsdag 2 februari 2016

El Frijol Feliz


De blije boon!
Al eerder heb ik een blog gewijd aan de boon, 'mijn eigenwijze boon'. Helaas heeft toen de nachtvorst  de boon de das om gedaan. Dit jaar seizoen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Laat nou net dit jaar, door de Verenigde Naties, te zijn uitgeroepen tot het jaar van de boon. Het doel is om door onderzoek en promotie de rol van bonen, linzen en erwten te verstevigen als gezonde en duurzame bron van eiwitten. Daarnaast kunnen ze als eiwitbron en groene bodemverbeteraar ook nog eens wereldwijd een belangrijke rol spelen in de strijd tegen voedseltekorten. 
Ik ben net terug uit Guatemala en daar heb ik zeven soorten bonen gevonden op de markt. Volgens de verkoopster zijn het ook oude heirloom zaden, niet gekruist met andere soorten.  Alle bonensoorten komen oorspronkelijk uit het gebied wat nu Guatemala en Mexico is. Dit gaat terug tot 7000 voor Christus. De Spanjaarden hebben de bonen, net als vele andere producten, verspreid over heel de wereld. 
Zwarte bonen zitten in de dagelijkse menu van de Guatemalteken. Ze eten dit zowel in het ontbijt als  bij het avondeten. Er zijn dan ook heel veel manieren om deze bonen klaar te maken. Iedere manier heeft weer zijn eigen naam en smaak. Naast zwarte bonen zijn de rode en de witte bonen ook volop te krijgen. 
Er zijn heel veel soorten bonen. De volgende video laat je de verschillende peulvruchten zien. Bonen vallen naast linzen en erwten onder de peulvruchten. Bonen hebben een hoge voedingswaarde en zijn een goed alternatief voor vlees. Daarnaast zijn ze goedkoop en veelzijdig. Joke Boon, ja hoe toepasselijk, heeft het kookboek 'Bonen' geschreven met allerlei recepten.



De bonen kun je zaaien of eigenlijk leggen vanaf dat het wat warmer wordt in april/mei.Ze kunnen niet zo goed tegen nachtvorst. Sommige bonen blijven laag, maar anderen zoals pronkbonen groeien omhoog. Gebruik hiervoor stokken of maak andere constructies. Op pinterest kun je heel veel ideeën hiervoor vinden.
Inmiddels heb ik ook al een stukje moestuin bij mijn ouders geregeld, want ik heb helaas geen plek om alle bonen en mais te zaaien in mijn kleine tuin. Ik zal ze dan ook volgens de methode van de '3 gezusters' zaaien. Je zaait dan bonen, mais en pompoenen op dezelfde plaats. Deze 3 gewassen helpen elkaar. De bonen geven nitriet af, wat goed is voor mais en pompoenen. Mais geeft steun aan de bonen om te groeien. En de pompoenen zorgen dat er geen andere planten ( lees onkruid) groeien en zorgen dat de grond vochtig blijft omdat de bladeren schaduw geven.
Bonen kun je heel goed bewaren. Voor het koken moet je de bonen altijd weken. Waarom kun je in de volgende video zien.


Het recept van vandaag is Sopa de Frijol con Queso Fresco: Zwarte bonen soep met zelfgemaakte verse kaas.

Verse Kaas maken is zo simpel. Jammer dat ik niet eerder wist dat je dit zo snel en makkelijk kan maken. 

Queso Fresco
1 liter volle melk
1 theelepel zout
1 eetlepel wittewijnazijn
kaasdoek of neteldoek ( ik heb een fijne theedoek gebruikt)
zeef


Schenk de melk in een pan en voeg het zout toe. Breng de melk aan de kook. Voeg zodra de melk kookt, het azijn toe en haal de pan van het fornuis. De melk moet zich direct splitsen in wrongel en wei. 
Als dat niet gebeurt voeg dan nog wat azijn toe. 
Leg de kaasdoek in een zeef boven een kom. Schenk het mengsel op de kaasdoek. Laat het ongeveer 30 min uitlekken. Eventueel kun je er meer vocht uit persen. Het vocht kun je weggooien.
Ik zelf heb de kaas  in bananenblad gevouwen zodat ik er een mooie vierkante vorm van kon maken.

Sopa de Frijol:
250 gram gedroogde (zwarte) bonen
1 ui
1 teen knoflook
blokje bouillon
1 tomaat
1 ( gedroogde) peper ( als je van pittig houdt)
1 laurier blad
bonenkruid en/of lavas

Garnituur:
uitgebakken spekjes
crème fresh
queso fresco
gebroken nacho's  ( Tortrix)

Laat de bonen minimaal 8-12  uur weken in voldoende water. Ik zelf doe daar dan ook al alle ingrediënten, behalve de tomaat in.
Ik heb een speciale kookpot van aardewerk. Deze geeft een nog lekkerder smaak aan de bonen. Aardewerk moet je nooit met zeep wassen omdat aardewerk ademt en dus ook alle smaken en dus ook zeep opneemt. Zorg ook dat je pot altijd goed kan luchten, anders zal er schimmel op komen te staan. Ik heb nu de pot op gas gebruikt maar vaak zet ik hem op mijn Cobb bbq. Let op: aardewerk moet je langzaam opwarmen anders zal hij gaan scheuren. Je kunt ook een snelkookpan gebruiken om de bonen veel sneller te koken.
Als de bonen bijna gaar zijn ( na zo'n 1,5 uur) voeg je de tomaat toe. Haal het laurier blad er nu uit.  
Daarna mix je de bonen en kookvocht met een staafmixer of in de blender. Je krijgt nu een mooie crème soep. Eventueel kun je extra water toevoegen als de soep te dik is. Voeg peper en zout naar smaak toe. 

Dien de soep op met de spekjes, creme fresh en queso freso en de stukjes nachos. 

Eet Smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten