vrijdag 29 april 2016

Een tuin vol fruit

Bij een kleine stadstuin denk je niet gelijk aan een tuin vol fruit, maar niets is minder waar. Ook in een kleine tuin zijn er heel veel mogelijkheden voor fruit. Je moet niet alleen aan grote bomen denken, maar vooral aan struiken met heerlijk fruit. Ik realiseer me ook dat ik meer fruit heb dan ik dacht. Het liefst zou mijn tuin vol staan met exotisch fruit zoals ananas, mango en banaan, maar helaas is dat niet mogelijk hier in Nederland.


Appel
De enige 'grote boom' is mijn appelboompje. Deze heb ik nu een aantal jaar in mijn tuintje staan en omdat ik hem goed snoei blijft het ook een kleine boom. Het voordeel van zo'n klein boompje is dat je er ook goed bij kan. Voor het planten van zo'n fruitboompje is het nu al te laat. Dit doe je in de periode dat de boom in rust is zo tussen november en maart. Het worden dit jaar meer appels dan vorig jaar aan de knoppen te zien. Toen waren er 2 trossen met bloemen en uiteindelijk 2 appels.
Braam
Ook mijn braam heb ik al meerdere jaren. Ik heb zo eentje zonder stekels. Ieder jaar ben ik weer verbaasd hoeveel bramen aan de plant komen. Ik laat hem in een boog over mijn containers groeien. Dit jaar moet ik wel even kijken hoe ik kan zorgen dat niet weer de takken doorhangen door het gewicht van de rijpe bramen. Ik heb mijn kast nog vol staan met heerlijke bramenjam. Ook kun je bramen invriezen en later gebruiken voor een recept.


Framboos
De framboos stond naast de braam voor een aantal jaar, maar ieder jaar was er wel wat. Het eerste jaar helemaal kaal gevreten door rupsen, het tweede jaar weinig fruit. De uitlopers hebben vorig jaar een mooi plekje gevonden waar ze nu tot in de late herfst heerlijke frambozen geven. Niet de meest ideale plek wat mij betreft, maar grote opbrengst, dus hij mag blijven. De oude moederplant heb ik er maar uit gehaald zodat daar weer wat anders kan gaan groeien.  

Blauwe bessen
Vorig jaar heb ik een klein struikje in het voorjaar gekocht en er kwamen ook nog een aantal heerlijke bessen aan. De blauwe bes is een van mijn favoriete vruchten en hoop dat er dit jaar veel groeien. Blauwe bessen houden van een zure grond met veel humus.  In de herfst geeft hij ook hele mooie rode bladeren. Een plaatje om te zien.




Aardbeien
Mijn aardbeien houd ik in een balkonbak aan de schutting en in mijn flessentoren. Het voordeel is dat de slakken er niet snel bij komen! Doordat ze in een bak zitten moet je wel zorgen dat ze voldoende voeding krijgen en zodra ze aardbeien vormen ook voldoende water zodat je grote aardbeien krijgt. Het voorjaar is ideaal om aardbeien te kopen. Je hebt aardbeien die eenmalig aardbeien geven en doordragers. Deze gaan door tot in het najaar. Ik heb mijn aardbeien net weer een flinke hoeveelheid compost gegeven. 

Gojibes
De gojibes wordt tot de superfoods gerekend. Je kunt ze vaak in gedroogde vorm in de winkel kopen. Vorig jaar liep ik tegen een struik aan in een tuincentrum en heb ik deze dus gekocht. Ik hoop dat er dit jaar bessen aan komen om zo vers te eten. De plant is in ieder geval al flink gegroeid en ik ben benieuwd of er bessen aan komen.






Vijg
Mijn buurvrouw had een vijgenboompje gekregen en vroeg of deze bij ons in de voortuin mocht staan ongeveer op de scheiding. Natuurlijk kon dat, want ik ben ook gek op vijgen. In Guatemala kun je gesuikerde vijgen kopen....heerlijk. Maar ook verse met wat honing uit de oven zijn ze heerlijk! Er zitten op dit moment geen knoppen aan dus dit jaar in ieder geval geen vijgen. De knoppen vormen zich namelijk net voor de winter om dan in de zomer vruchten te geven. Een vijg houdt van warmte de beste plek is dan ook een muur op het zuiden zodat de muur de vijg kan beschermen ook nog wat warmte af kan geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten