vrijdag 22 april 2016

Start je kruidentuin/bak

Wat is het toch heerlijk om zelf een kruidentuin of kruidenbak te hebben. Kruiden zijn eigenlijk heel gemakkelijk te kweken. Een aantal kruiden kunnen vast in je tuin staan en een aantal zijn eenjarig. Het voorjaar is ideaal om zelf je kruidentuin te starten. 
Kruiden maken soepen, salades en andere recepten extra lekker.  
Ik heb zelf een aantal vaste kruiden in mijn voortuin staan. Dit zijn lavas, munt, oregano, citroenmelisse, salie, rozemarijn, tijm, bonenkruid, bladselderij, daslook en bieslook. Een aantal sterven in de winter boven de grond af zoals bieslook, lavas, citroenmelisse, munt en oregano. 
De citroenmelisse en de oregano moet je eens in de 2/3 jaar scheuren. Dit wil zeggen, de plant (wortels) in stukken schuren zodat je nieuwe groei stimuleert. Beide planten waren afgelopen jaren flink gegroeid, dus heb ik ze vernieuwd door een ze te scheuren.
Naast de vaste kruiden zaai ik dit jaar:

Peterselie
Je kunt Peterselie prima telen in een bloembak/pot of in de tuin. Je hebt 2 soorten: krulpeterselie en platte peterselie. De krulpeterselie is ideaal voor het garneren van gerechten. De platte peterselie heeft een sterkere smaak. Het duurt heel lang voordat het ontkiemt is soms wel 4 weken. Zorg de aarde vochtig blijft, maar er mag geen water in het potje blijven staan. Als de plantjes wat groter zijn kun je ze verpotten of een plekje in de tuin geven. Peterselie is tweejarig wat wil zeggen dat ze het tweede jaar bloemen geeft en daarna afsterft. 

Basilicum
Ik heb 3 soorten basilicum gezaaid: de gewone, een rode variant en de citroenbasilicum. Ik wil een aantal plantjes in mijn verticale flessentoren plaatsen en een aantal bij de tomaten planten. Basilicum houdt van warmte. Ik heb de zaadjes bovenop vochtige aarde gelegd. Basilicum is een licht-kiemer dus er ik heb er geen aarde bovenop gedaan. Na een paar uur zie je dat de zaadjes zich vol hebben gezogen met vocht en dat er een soort vliesje om heen zit. Het lijkt wel kikkerdril. Na een aantal dagen komen de eerste kiembladeren. Zodra ze meerdere blaadjes hebben kun je ze verspenen/verpotten.


Koriander
Een van mijn favoriete kruiden, om te gebruiken in de Mexicaanse, Marokkaanse of Thaise keuken. You love it or you hate it. Sommige mensen vinden dit kruid naar zeep smaken en daarom wordt het ook wel zeepkruid genoemd. Van koriander kun je eigenlijk alles eten; het blad, de bloemen, de zaden en de wortels. Na het zaaien duurt het 1,5 tot 3 weken tot de zaden zijn ontkiemd op een warme plaats. Koriander is een eenjarige plant die je dus ieder jaar opnieuw moet zaaien. Je kunt hem in de pot kweken maar ook in de volle grond. Soms is koriander stress gevoelig, bijvoorbeeld als het weer extreem veranderd na bij voorbeeld een hele hete dag. Hierdoor schiet hij snel in de bloei. De zaden kun je dan oogsten.


Dille
Ik ga dit jaar dille in combinatie met komkommer zaaien. Dit zijn niet alleen smaken die goed bij elkaar passen, maar ook zijn het planten die elkaar versterken bij de groei. Dille is ook een eenjarige plant die wel 1,20 hoog kan worden. Je kunt het zaaien vanaf begin april op een zonnige plek.

Bieslook
Ik vind bieslook een heerlijke plant. Ik gebruik hem dan ook heel vaak in de keuken. Als laatste voeg ik wat bieslook bij een omelet, soep of een andere gerecht. Bieslook is gemakkelijk te zaaien en is meerjarige vaste plant. Ik heb dit jaar weer een nieuwe variant gezaaid. Ik heb bieslook in de voortuin bij mijn andere kruiden staan en daarnaast in een bak aan de schutting en in mijn flessentoren in de achtertuin.



Daslook
Daslook is voor de meesten een onbekende plant. Het is een beschermde plant in Nederland die ook in de natuur voorkomt. Het is familie van de uien, bieslook, knoflook en prei. De smaak van het blad is heerlijk. Ik heb daslook niet gezaaid maar een plantje gekocht. Het is een kruid wat in de vroege lente al verschijnt en heeft mooie witte bloemen.




Kamille
Vorig jaar heb ik kamille direct in de grond gezaaid, helaas was dit laat in het jaar en heb ik niet meer heerlijke kamille thee kunnen drinken. Toen ik 3 weken geleden in de tuin bezig was, zag ik tot mijn verbazing de kamille weer opkomen. De plant is eenjarig dus of er zijn toch een paar bloemen gekomen of het is nog uit het zaad van vorig jaar!
Hier naast op d foto zie ook nog een andere kruid verschijnen met de grote kiembladeren. Dit is Komkommerkruid. Een grote plant met harige bladeren die naar komkommer smaakt, vandaar de naam. Ik zelf vind de bladeren niet lekker omdat de bladeren vrij ruw zijn. De mooie paarse bloemen, die veel bijen trekken zijn heerlijk en mooi in een salade.   
  
In een eerdere blogs heb ik een aantal recepten geschreven met kruiden:
Succes met het maken van je eigen kruidentuin! Wil je nog meer informatie over de zaaien van kruiden ga dan naar deze leuke Engelse infographic. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten