vrijdag 13 mei 2016

Mei-Maand Moestuin-Maand

De meimaand is een van de drukste maanden in de moestuin. Nu helemaal met dit mooie weer van de afgelopen dagen. Vanaf de periode, die de ijsheiligen wordt genoemd kunnen ook eindelijk de plantjes naar buiten die niet tegen kou kunnen. De data van de ijsheiligen ( 11-14 mei) wordt aangehouden als data waarna de kans erg klein is dat er nog nachtvorst is. Nachtvorst is funest voor pompoenen, komkommers, tomaten en andere warmteminnende planten. Vorig jaar was er dan toch in juni nog een keer nachtvorst.... 
Naast de kruiden die ik al kan oogsten is er dan eindelijk na een lange winter weer groente klaar. De eerste radijsjes worden gegeten, van de sla kan alvast geplukt worden en het duurt niet meer lang tot dat de eerste peultjes gegeten kunnen worden.
In mei kun je ook nog heel veel zaaien zoals basilicum, sla, radijs, snijbiet en kool soorten. Als je voortdurend wilt oogsten kun je iedere twee weken  zaaien zodat je op verschillende momenten kunt oogsten. 
Daarnaast is er nu vol op keus bij tuincentra met kleine plantjes. Dit zijn vaak al sterke planten met vaak een groot resultaat. Dus als je AH moestuintjes geen succes zijn geworden kun je altijd nog de plantjes kopen! Er is ruime keus in kolen, sla, tomaten, pepers, komkommers en een heleboel kruiden.
Mei is ook de maand om bonen te zaaien. Bonen zijn vorstgevoelig dus daarom ook pas in mei. Er zijn bonen die laag blijven, maar er zijn ook hele mooie pronkbonen, die zoals de naam als zegt heel mooi zijn en daarnaast ook mooi te leiden zijn. Dit pas ook erg goed bij het verticaal tuinieren uit mijn vorige blog. Ik zelf ga ze zaaien in combinatie met mijn 4 kleuren mais en pompoenen volgens de Azteekse zusters. Ook hier heb ik al een blog over geschreven. Afhankelijk van hoe het dit jaar gaat, ga ik misschien volgend jaar wel een fietswiel gebruiken zoals hiernaast.
Voordat we deze periode met mooi weer hadden was het koud en erg nat. Dit is nu te zien in de bakken. De plantjes hebben moeite met groeien gehad. Omdat de aarde nooit echt kon opdrogen, verdween de lucht uit de grond. De tere worteltjes kregen daardoor niet genoeg zuurstof. Het mooie weer van afgelopen dagen maakt dat weer goed. Wel moest er iedere avond water gegeven worden. Het is belangrijk dat je die aan het eind van de dag doet, wanneer de verdamping het kleinst is en het water dus naar de plantjes gaat. Eindelijk maar toch komen ook mijn wortels, bietjes en prei op.  
Mijn tomaten, courgettes, pompoenen en pepers hebben heerlijk kunnen afharden bij dit weer. De eerste paar avonden mochten ze nog binnen staan, maar nu staan ze al dag en nacht buiten. De eerste paar dagen stonden ze ook beschut tegen harde wind. Door ze in de wind en in de relatieve koude nachten buiten te zetten worden de planten sterker. Een van deze dagen komen ze op hun definitieve plaats. Voor de tomaten, courgette en komkommer heb ik een plaatjes gereserveerd in de bakken.


Tomaten houden er niet van om water op hun bladeren te krijgen. Ze komen dan ook onder een afdakje te staan, zodat als het regent de bladeren ook niet nat worden. Naast de tomaten graaf ik een klein frisdrank flesje met gaten in zodat ik zo de tomaten water kan geven. 

Helaas beginnen in de meimaand ook de plagen zoals slakken, rupsen en luizen. Lees hierover in mijn volgende blog.  
Hoe gaat het met jullie plantjes? Kun je al bijna oogsten? Ik ben ook erg benieuwd naar de stadstuintjes van anderen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten