vrijdag 6 mei 2016

Verticaal is het helemaal

Je ziet het tegenwoordig steeds meer: verticaal tuinieren. Wat is nou verticaal tuinieren. Eigenlijk is het niets anders dan je tuin zo in te richten dat je planten boven elkaar kunt planten. Ik ben zo'n 3 jaar geleden begonnen met verticaal tuinieren om de reden dat ik steeds meer planten in mijn tuin wilde en dat er geen plaats meer was. Ik had wel schuttingen dus daar kon ik wel wat mee.
Je hoeft niet gelijk hele dure systemen aan te schaffen maar met wat creativiteit kom je een heel eind! Deze keer in mijn blog een aantal simpele en  leuke oplossingen.

Flessentoren
Een van mijn eerste verticale projecten was een flessentoren. Ik heb een aantal frisdrank flessen gespaard. Het liefst had ik wat grotere gebruikt, maar die had ik zo niet voor handen. Iedere flessentoren bestaat uit 4 flessen met eventueel een 5 fles om het water weer op te vangen. Ik heb zelf de versie zonder pompsysteem gemaakt. Op de website van windowfarming  een instructie over hoe je dit kunt maken. Vorig jaar had ik aardbeien, kruiden en pepers en de flessen. De pepers waren niet zo'n succes dus ik jaar alleen kruiden en aardbeien en misschien wat sla. 

Balkonbakken
Aan mijn schutting heb ik een aantal balkonbakken hangen.Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Ieder jaar zie ik ook steeds meer kleuren.  Deze balkonbakken heb ik gevuld met aardbeien en kruiden. Ook zaai in een aantal bakken wat mooie bloemen zodat er ook veel bijen naar de tuin komen. Bovendien staan al die bloemen erg gezellig in de tuin. Een van de bakken staat gewoon op de grond tegen de schutting met wat gaas. Hier laat ik mooie siererwten ( Latyrus) tegen aan groeien. In de zomer kun je hier ook  mooie bloemen van plukken.  



Hangende emmers/zakken
Vorig jaar had ik een aantal hangende groeizakken voor tomaten. Deze hebben goed hun werk gedaan, maar nu zijn ze af en ga ik voor emmers. De emmers hang ik aan een haak aan het bovenste deel van mijn schutting wat is afgewerkt als een soort pergola. Dit jaar komt hier mijn Tumble tomaat ( hangtomaat) in een van de AH moestuintjes: de watermeloen. Je kunt tomaten ook onderste boven planten, dit is wat ik met de groeizakken heb gedaan. In onderstaande video kun je zien hoe je een op-de-kop-tomaat-emmer kunt maken.

Stapelbare bloempotten
Vorig jaar heb ik toch zulke mooie stapelbare bloempotten gezien bij Ikea,maar helaas dit jaar (nog) niet. Gelukkig zijn er nu ook andere merken die dit soort potten hebben. Het mooie is dat je ze op iedere plek neer kunt zetten en kunt stapelen tot 5 stuks boven op elkaar. Elho heeft zo ook in allerlei kleuren. Ik denk dat ik daar een paar van ga kopen zodat dat een aantal van mijn pepers in kunnen.


Pallet tuin
Met pallet kun je ook verticaal tuinieren. Je kunt een er bijvoorbeeld een kruidentuin in maken of sla in planten. In een artikel van cashew stadstuinieren staat een goede beschrijving over hoe je dit moet doen. Ook zijn er op Pinterest vele ideeën te vinden. Ik heb er al wat voor je opgezocht. Bekijk ze hier.

Plantenrekken
Een aantal planten zoals pompoenen kun je ook omhoog leiden. Dit bespaart je ruimte, maar zorg wel dat je ze goed ondersteunde. Ik heb vorige jaar van aan takken verschillende constructies gemaakt zodat de pompoenen er mooi over heen gingen. Onder de pompoenen kun je dan dan bijvoorbeeld nog planten kweken die van schaduw houden zoals sla. 


Ik ben benieuwd naar jullie verticale oplossingen! Ik laat me ook graag inspireren.    










 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten