vrijdag 3 juni 2016

Stadstuin update: top en flop

Deze keer een update van mijn stadstuintje met de tops en flops. Zoals ik in eerdere blogs al schreef is mei een drukke moestuinmaand. We zijn nu begin juni en het werk blijft wel doorgaan. Ook wordt het het nu warmer en droger ( laten we hopen!) waardoor je niet meer alles kunt gaan zaaien zoals  spinazie en radijs. De eerste aardbeien laten ook niet lang meer op zich wachten. Vooral als ze in een pot staan moet je ze veel water blijven geven zodat de vruchten lekker groot kunnen worden. Ik kan niet wachten om de eerste te proeven....
Bij mij in mijn stadstuintje gaat het één geweldig en en het ander lijkt zich niet goed te ontwikkelen of is aangetast door een plaag zoals je in  één van mijn vorige blogs 'allemaal beestjes'  hebt kunnen lezen. 


Mais, bonen en pompoenen
Begin mei heb ik dit voor gezaaid en ook half mei nogmaals om een deel ook bij mijn ouders te planten. Ik heb 4 kleuren gezaaid en alle kleuren gaan goed behalve de witte. Ik heb de plantjes 2 bij 2 bij elkaar gezet en daarnaast nog een derde korrel geplant. Zo staan ze lekker stevig bij elkaar. Mais moet dan ook in een vak gezaaid/geplant worden en niet in een rij om te zorgen dat de bevruchting door de wind beter gaat. Zoals je eerder al kon lezen in Azteekse zusters, combineer ik het mais met pompoenen en bonen. 
De pompoenen heb ik ook begin mei gezaaid. Half mei zijn ze naar buiten gegaan voor het afharden. Ondanks de voorzorgsmaatregelen tegen de slakken hebben een aantal toch bezoek gehad van deze veelvraten. Gelukkig lijken een aantal toch nog genoeg energie te hebben om door te gaan. Ik heb ook nog weer een aantal opnieuw gezaaid zodat ik wat meer planten heb voor bij mijn ouders.
Ook de bonen waren niet zo'n succes. Het heeft heel lang geduurd voordat ze gingen kiemen.... De mooie Piloye bonen uit Guatemala heb ik dan ook anderhalve week geleden opnieuw gedaan en deze vormen nu al mooie plantjes. Het lijkt overigens dat een aantal bonen dan nu toch wil ontkiemen. Gelukkig heb ik geduld... 


Broccoli, sla en sjalotten
De broccoli die de winter heeft overleefd is nu prachtig: mooie dikke groene bladeren zonder (!) rupsen. Hopelijk komt er een heerlijk bloem in. De andere wat kleinere planten zullen wat meer ruimte krijgen tegen de tijd dat deze broccoli geoogst kan worden. 
De sla had ik vrij vroeg al uitgeplant in mijn bakken. Ze hebben het eerst moeilijk gehad met de regen en de kou,  daarna de slakkenvraat overleeft en dan nu zie je dat ze kroppen gaan vormen. Daarnaast heb ik een bijzondere sla soort in mijn flessen: Hertshoornweegbree. Ook wel landkraal genoemd. Hij lijkt inderdaad qua structuur ook de zeekraal. Deze begint nu ook echt te groeien.
Het is nog even wachten, maar ik kan eigenlijk niet wachten tot dat de sjalotten geoogst kunnen worden. Dit kan pas als het loof geel wordt zo rond juli. Ik ben vooral benieuwd wat er zich onder grond heeft afgespeeld. Boven de grond staan mooie groene sprieten. Deze zijn overigens heerlijk pittig en zoet tegelijk. Ik gebruik ze ook wel in een salade.

Andijvie, sperzieboon, wortel
Ook de AH moestuintjes andijvie heeft last gehad van een koude lente. Hij lijkt nu dan toch bij te trekken. Hopelijk schiet hij niet in de stress nu het mooie weer er aan komt. Sommige planten die je in het voorjaar kunt oogsten schieten bij mooi weer door. In plaats van een mooie plant te worden, gaan ze snel over in een bloem, waardoor de smaak van de groente niet meer lekker is. Het voordeel is wel dat je bijen aantrekt voor andere planten. En je kunt gaan proberen zaden te oogsten voor volgend jaar.
De AH sperzieboon heeft er nog geen zin in. Deze heb ik half mei gelijk in de volle grond gezaaid/gelegd. Helaas is er nog geen enkele teken van leven ontdekt. Ik blijf hoop houden, net zoals bij de andere bonen.
De vele regen heeft waarschijnlijk gezorgd dat de tere worteltjes van de wortel zich niet konden ontwikkelen. Van alle zaden kwamen slechts een paar op. Dit zag ik gelukkig op tijd, zodat ik toch nog wat gezaaid hebt en die komen dan nu ook eindelijk op.

Wat zijn jullie tops en flops? Heeft iemand ook nog tips voor aubergine. Deze heb ik nu niet genoemd, maar al jaren is dit een flop. Ik heb ook al van alles geprobeerd, in potten, volle grond, onder een afdakje. Dit jaar heb ik luis op de plant en de andere zonder luis lijken ook niet echt te groeien             
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten