vrijdag 10 juni 2016

Tomaten Tips

Het duurt nog even voordat ik mijn tomaten kan oogsten, maar ze moeten nu al wel wat aandacht en verzorging hebben zodat het resultaat groot is.
Begin mei zijn ze op mooie dagen naar buiten gegaan om af te harden. Half mei, na de ijsheiligen, heb ik ze een definitieve plaats gegeven.  De planten die grote tomaten geven staan in 1 van mijn bakken onder een geïmproviseerd afdakje van golfplaat. Ik heb ze samen met  een fles met gaatjes in de grond gezet. Hierover heb je kunnen lezen in de blog over wat allemaal te doen in mei. Je kunt nu ook nog wel plantjes bij het tuincentrum kopen om ze te planten. Angelo Dorny heeft ook een leuke video over het planten van je tomaten. Hij is helemaal gek op tomaten en heeft ook een boek hierover geschreven. Ik heb hem zelf nog niet gelezen, maar ik ben wel benieuwd.
De cherrytomaten staan in grote potten. Deze zijn in potgrond geplant en in het gat zelf heb ik nog wat compost gedaan. Deze tomaten staan niet onder een afdakje maar mocht het een lange periode regenen ga ik dit wel weer creatief oplossen. Zo zijn er bijvoorbeeld tomaten hoezen. Vorig jaar heb ik  gewoon 4 stokken in de potten gezet en daar bovenop het deksel van de kweekkastjes.

Water
Het duurt even voordat je de planten ziet groeien. Ze stoppen hun energie namelijk eerst in de wortels Nu 3 weken later zie je dat de planten beginnen met groeien en er zijn zelf al wat bloemknoppen te zien.  Het warme weer in combinatie met water geven zorgt dat ze mooi groeien. Je moet tomaten eigenlijk niet elke dag water geven. Dit kan uiteindelijk zorgen dat de tomaten gaan barsten. Het water geven doe je dicht bij de stam of zoals ik dat doe via de flessen of ingegraven potten. Tomaten houden niet van water op hun bladeren. Doe je dit wel is de kans groot dat je later in het seizoen de schimmelziekte krijgt. 

Dieven
Nu de planten beginnen te groeien, beginnen er ook dieven te vormen. Dit zijn uitlopers vanuit de oksel van de plant. Deze dieven moet je verwijderen omdat anders de energie naar deze dieven gaat. Daarnaast wordt de plant dan bossig waardoor ze minder kunnen luchten en dus een grotere kans op de schimmelziekte. De dief kun je verwijderen door ze voorzichtig tussen 2 vingers te knakken. Mocht je een grote dief vinden kun je proberen deze te laten uit groeien tot een nieuwe plant. Er zijn ook een aantal tomaten soorten die je niet hoeft te dieven. Sommige lage kerstomaten of zoals bij mij de Tumble hangtomaat.

Voeden
Zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen hebben planten voeding nodig. Tomaat is een plant die veel voeding vraagt. Vandaar dat dat ze bij het planten ook een handvol compost hebben gekregen. Daarnaast moet je ze bij voeden vooral de planten die in een pot staan. Potgrond heeft vaak maar voor 2 maanden voeding. Voor tomaten kun je ook het noekepoekesap recept uit de vorige blog gebruiken. Bij verschillende tuincentra zijn ook allerlei soorten plantenvoeding te koop ook voor tomaten
   
Ondersteunen
De meeste tomaten groeien vrij hoog, soms wel tot 2 meter hoog als je ze hun gang laat gaan. Andere blijven juist weer klein zoals de lage kerstomaat. Als je ze niet ondersteunt zul je zien dat ze gaan knakken door het gewicht van de tomaten. Ik zelf gebruik bamboestokken. Met speciale knijpertjes of touwtjes zorg ik dat de tomaat aan de stok vast komt te zitten. Er zijn ook hele handige tomaten spiralen, die draai je als het ware om de tomaten heen. Een hangtomaat hoef je weer niet te ondersteunen. Ik top de tomatenplant als ze ongeveer 5 trossen bloemen/tomaten hebben. Het seizoen is hier niet lang genoeg en dus kan de plant dan alle energie in die tomaten steken in plaats van de bloemen die toch niet meer gaan rijpen.

Tapenade
Omdat mijn eigen tomaten nog niet klaar zijn koop ik nu ook verschillende tomaten in de winkel. Als ik een lekker soort ontdek, ga ik ook de zaadjes voor voor volgend jaar bewaren. Er komen nu ook weer in grote hoeveelheden heerlijke cherrytomaatjes. Deze droog ik in mijn voedseldroger van Expressions. Nadat ze gedroogd zijn gaan ze in de olie met wat gedroogde kruiden. Het allerlekkerste is dan om een tapenade hiervan te maken.
Heel simpel gedroogde tomaatjes in de keukenmachine fijnmalen. Als ze wat droog zijn voeg je wat olie toe. Daarna breng je ze op smaak met wat zout en peper. 
Eet smakelijk!


Wil je nog meer verzorgingstips voor tomaten kijk dan deze video.


Hier ook nog een video over professioneel tomaten kweken bij de keuringsdienst van waarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten