vrijdag 29 juli 2016

Juli update

Het is dan eindelijk zomer!  Wat heerlijk! Met wat water en deze temperaturen gaat alles super. Ik merk dat het dit jaar een raar moestuin jaar is. 
Veel regen waardoor er heel veel slakken zijn. Een aantal planten zijn favoriete bij deze glibberige beestjes. Naast de gebruikelijke sla en hosta's zijn ze dol op zonnebloemen. Ik heb gemerkt dat een paar keer op een avond slakken rapen prima werkt in combinatie met slakkenkorrels. 
De vele regen heeft ook invloed gehad op een aantal van mijn groente en fruit. 




Sjalotten
Ik heb dit jaar voor het eerst sjalotten gepoot. Het leek heel goed te gaan en het loof ging inmiddels hangen. Waarschijnlijk ging het loof hangen omdat ze veel te nat waren. Ik heb ze inmiddels maar geoogst. Een aantal hebben redelijk formaat, maar de meesten ze heel klein. Ik heb ze nu te drogen en ik denk dat ik alle kleine maar ga inmaken.




Tomaten
De tomaten die onder het afdakje staan zien er nog prima uit en ook de eerste tomaten zijn aan het groeien. De Tumble hangtomaat heeft waarschijnlijk de gevreesde tomatenschimmelziekte..... Ik heb de aangetaste bladeren verwijderd, maar ik ben bang dat ook de vruchten inmiddels zijn aangetast. Mocht je hier ook last van hebben, gooi deze zieke planten nooit in het compostvat.  
Ik hoop dat ik dan eindelijk aan het eind van deze week tomaten kan gaan oogsten. Als eerste waarschijnlijk wat cherry of pruimtomaatjes. Can't  wait. 


Pepers/Paprika
Mijn pepers die binnen staan gaan ondanks dat ze nog steeds luizen hebben, fantastisch. Een aantal blijven maar pepers geven. Ook een aantal die vorig jaar geen enkele peper heeft gegeven. Ondanks dat het allemaal pepers zijn zien ze er allemaal verschillend uit. Vooral in grote en vorm. En ook de pepers zijn er in verschillende kleuren vormen en groottes. 
Het lijkt er op dat ik ook voor het eerst paprika's ga hebben en wel hele bijzondere: een paarse paprika en een witte punt paprika. 


Courgettes
Vorig jaar geen enkele courgette gegeten in het hele jaar en nu al 8. Het mooie aan een courgette is dat de plant maar door blijft produceren. Ik denk dat ik de volgende weken wel een paar per week kan oogsten.Ik heb 4 planten: 2 groene en 2 gele.  Ik probeer ze niet te groot te plukken, dan zijn ze heerlijk van smaak. Ik kijk ook zo nu en dan of er alleen een paar mannelijke bloemen zijn zodat ik ik die kan gebruiken voor salades of om te vullen.



Sla
De sla die ik in het voorjaar had gezaaid is inmiddels doorgeschoten. Ik had de ruimte nodig dus de planten zijn in het compostvat gegooid. Ik heb nog 1 ijsbergsla staan een ook in mijn flessentoren heb ik nog wat sla. Inmiddels ook al weer nieuwe sla en andere groente gezaaid. Deze groeit al snel en ik denk dat ik ze deze week in mijn bakken zet. De al eerder gezaaide rode krulsla heb ik in flessen geplant. Ik had al flessentorens, maar nu ook twee horizontale flessen met sla. Inmiddels is mijn schutting al helemaal vol met verticale projecten. 


Klein fruit
Eindelijk maar toch zijn mijn 6, ja 6 blauwe bessen klaar, maar ze waren super lekker. Ook beginnen de frambozen nu te komen. Door de regen zijn de vruchten niet zo mooi, maar wel erg lekker. De lelijke vruchten haal ik weg, zodat alle energie in de mooie vruchten kan komen.  De bramen zijn inmiddels topzwaar door alle vruchten. Zo als het nu lijkt is de plant nu wel stevig opgebonden. Sommige beginnen al licht roze te kleuren, dus een paar dagen en ik kan de eerste bramen eten!   Ook de aardbeien beginnen aan de tweede oogst. Ik heb doordragers dus tot laat in de herfst blijven ze aardbeien geven.


De drie zusters
Mijn mais gaat echt fantastisch. Het is mooi groen van kleur en al meer dan 1,5 meter hoog. Inmiddels  hebben de bonen hier ook mooi steun aan gevonden en klimmen langzaam bij het mais omhoog. Ik heb er 3 pompoenen staan. Eentje is echt een snelle groeier. Ik heb heb hem al heen en weer door het mais geleid en nu gaat hij voor de tweede ronde. De andere pompoenen beginnen nu ook te komen. Zo nu en dan een mannelijke bloem, maar helaas nog geen vruchtvorming. Ik heb ze net maar even bijgevoed, wellicht helpt dit.  

Wat zijn jullie allemaal aan het oogsten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten