vrijdag 12 augustus 2016

Augustus update

Wat is het toch een fijne moestuinmaand. Elke dag heerlijk eten uit de tuin. Door de zon heerlijk veel zomerse groente zoals tomaten, pepers, paprika en bramen. Met het weer vergt het wel wat verzorging met name het water geven. In een eerder blog heb ik al veel verschillende tips gegeven. Inmiddels is mijn waterton ook aangesloten op de regenpijp en ik maak dan nu voor de planten ook nog alleen maar gebruik van regenwater.
Zo met het mooie weer (tussen de buien door) kan ik zo genieten van mijn kleine stadstuin. Zodra het ook maar kan zit in de tuin. In het weekend heerlijk ontbijten omringd door al het groen. Zoemende bijen en geweldig mooie hommels. Een volgende blog zal dan ook gaan over alle dieren die in mijn kleine stadstuin zitten. Het is ook ongelofelijk, dagelijks gooi in van alles in mijn compost vat en hij lijkt maar niet vol te komen. Prachtig om te zien hoe je afval kan omzetten in voedingsstoffen voor je tuin en dat zelfs in een kleine stadstuin.  

Tomaten
In de juli update schreef ik dat mijn Tumble tomaat phytoftora leek te hebben, maar de eerste tomaten die ik hier af heb gehaald lijken ongeschonden. Ook de eerste cherrytomaatjes heb ik geoogst: rode, gele en oranje. Fantastisch om al deze kleuren zo te zien. Onder het afdakje heb ik ook basilicum geplaatst en dat ik nu ook mooi. Heerlijke caprese salades met tomaat en mozzarella. De andere tomaten groeien ook snel door. Mijn afdakje is niet zo hoog, dus ik heb een aantal tomaten getopt en geef een aantal dieven de kans om nog wat tomaten te leveren. Over het algemeen geven de tomaten in het Nederlands klimaat niet meer dan 5 trossen. Het is dus beter om de andere bloemen weg te halen zodat ze alle energie in die tomaten kunnen steken en zodat je straks aan het eind van het seizoen niet overblijft met groene tomaten. Overigens kun je daar heerlijke groene tomaten chutney van maken. Ik heb ook nog een potje van vorig jaar staan. 

Pepers
Ik had de meeste pepers binnen staan om dat deze soorten warme temperaturen nodig hebben. Helaas blijf ik last houden van een luizen plaag dus nadat ze weer een koude douche gekregen hadden heb ik ze buiten laten staan. Dat kan nu prima met deze temperaturen. Als het straks weer wat kouder worden gaan ze weer naar binnen om te overwinteren. Ik oogst nu heel veel verschillende pepers met alle kleuren, smaken en vormen. Ik probeer ook verschillende recepten uit voor hete sauzen. Ik heb nu een experiment staan met gefermenteerde pepers. Ik heb ze helemaal fijn gemalen en gemengd met ongeveer 1/30 zout van het totale gewicht. Ze staan nu met een doek afgedekt en elk dag roer ik het om. Het is al aardig in beweging: ieder dag zijn en belletjes zichtbaar. Dit moet een maand staan en dan mengen met wat azijn en zeven. Ik ben benieuwd. Tabasco saus is ook gemaakt van gefermenteerde pepers.

Mais
Het mais begint nu bijna te bloeien. De mannelijke bloemen groeien aan de bovenkant. De vrouwelijke bloemen vind je in de vorm van haren bij de kolven. Dit is ook de reden waarom je mais in een vierkant moet planten. Door de wind moet het stuifmeel op de vrouwelijke bloemen vallen. Het is fantastisch om te zien dat ik een andere soort mais gebruik dan dat je hier kan kopen. Hij is heel erg hoog en heeft vooral een enorm dikke stam. Bij mij thuis hier in mijn stadstuintje heb ik wat staan, maar ook bij mijn ouders in de moestuin staat een ook een bed. Deze staan wat verder uit elkaar en daar hebben ze nog dikkere stammen. Ook heb ik daar het principe van de 3 zusters toegepast. De bonen groeien ook al mooi bij het mais omhoog en ook de pompoenen zoeken hun weg door het mais. 

Rode biet
Ik heb op verschillende tijden rode biet gezaaid en de eerste kan ik nu eten. Dit is een hele mooi soort Chioggia. Rood met witte cirkel. Qua smaak vind ik de rode veel lekkerder, maar deze ziet er fantastisch uit. Ik heb al verschillende keren een carpaccio gezien van deze soort. Ik denk dat ik dat maar ga proberen met wat geitenkaas en pijnboonpitten of andere noten. Hebben jullie nog een lekker recept voor bietjes? Schrijf hem hieronder in de blog.

Chinese kool
Chinese kool is echt een zomergroente. Ik heb deze plantjes gekocht omdat ik ze toevallig tegenkwam en geen zit had dat de slakken mijn zaailingen gingen opeten, want dat was steeds het geval. Chinese kook moet je laat zaaien of planten, want anders schiet hij in de bloei. Helaas hebben die van ook last gehad van rupsen. Ik controleer nu iedere dag het blad en als ik dan een rups vind gaat hij in het compostvat. Ik vind snijbiet ook altijd wel een beetje op Chinese kool lijken, want als ik dat gebruik, gaat ook eerst het harde gedeelte erin en op het laatst pas de bladeren. Dat doe ik ook bij Chinese kool. Heerlijk om te wokken met noedels. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten