vrijdag 16 september 2016

Nog lang niet herfst

Nog lang niet herfst, dat is tenminste wat ik hoop. Na een warme eerste helft van september hoop ik toch stiekem dat dit nog even door gaat....
In mijn moestuin zijn er namelijk nog een aantal planten die nog verder moeten ontwikkelen voordat ik ze kan eten en daarbij is een beetje warmte en zon niet overbodig. 
mijn peperplanten gaan nu toch echt los. Dit zijn voornamelijk de planten die ik begin deze zomer buiten heb gezet. Van een aantal planten heb ik al geoogst en die beginnen aan de tweede oogst van dit jaar. Ik moet nog even bedenken wat ik met al deze pepers ga doen. Gelukkig zijn ze ook heel gemakkelijk te drogen. Ik heb een mooie rista gemaakt: pepers geregen aan koord. Er staan al meerdere hete sauzen in de kast voor als het straks wat kouder wordt en ik wat hitte nodig heb.
Aubergine
Eindelijk maar toch lijkt de aubergine nu wat te gaan doen. De plant wordt nu groter en ook komt er een eerste bloem aan. De plantjes heb ik tegelijk met de pepers en de tomaten gezaaid. Ze zijn ook tegelijk met de tomaten naar buiten gegaan. Ze staan prima in de zon, maar nu pas beginnen het echte plantjes te worden. Hopelijk kan ik dan toch nog van een vrucht genieten. Ik denk dat ik volgend jaar ook maar geen aubergine ga doen. Dit is al het derde jaar dat het niet wil. En ik heb ook al vanalles geprobeerd: verschillende standplaatsen, volle grond en bloempot. Ik blijf nog hoop houden.
Vijgen
Dit jaar heb ik ook voor het eerst een vijgenboom. Mijn buurvrouw had deze gekregen en had geen plaats, dus nu staat hij op een stukje op de scheiding en delen we de oogst. Ik had verwacht dat dit eerste jaar en nog geen vijg zou verschijnen, maar toch hebben we er al drie heerlijke vijgen kunnen oogsten. Ik weet niet zeker welke soort we hebben, maar het lijkt er op dat het de Turkey Brown is, dit ook omdat er nu een tweede oogst zit aan te komen en qua vorm daar ook op lijkt zowel het blad als de vrucht.  Ik hoop dat deze ook nog rijp worden.  
Tomaten
Ik heb dit jaar voor het eerst mijn tomaten onder een doorzicht golfplatendakje en dat is een groot succes. Ze worden niet nat door de regen en hebben in tegenstelling tot de tomaten in de potten niet last van de phytopftora. De gele lemontree tomaten doen het dit jaar fantastisch. Ik heb ook een noire crimee, maar helaas heeft die van mij geen donkere kleur. De eerste exemplaren van deze en andere vleestomaten waren groot en nu zijn ze wat minder groot, maar de smaak is er niet minder om. Ik heb al heerlijke pastasauzen en tomatensoep gemaakt.

Mais, bonen, tomatillo en pompoen
Ook mijn experimenten uit de vorige blog over Guatemala hebben nog wat meer tijd nodig. Het mais is inmiddels gegroeid tot bijna 4 meter!! Het is prachtig om te zien, maar helaas nog geen enkel teken van kolven of bloei... Ook de Piloye bonen groeien mooi bij het mais om hoog. Een enkeling zoekt zelfs nog hogere naar steun, maar ook helaas hebben de bonen nog geen bloei gehad. De tomatillo of miltomate gaat nu geweldig. In de vliesjes kan ik de eerste tomaatjes al voelen. Omdat ik deze plant al meerdere jaren heb gehad, weet ik dat hij door gaat tot de eerste nachtvorst. Ik heb toch nog weer een pompoen ontdekt. Hij is nog klein, maar hopelijk kan deze nog rijpen. 

Appels
Mijn appels zijn inmiddels ook rijp. Na een teleurstellende oogst van vorig jaar: 2 appels, mag ik nu niet klagen. Ik heb even ruwweg geteld en kom zo tussen de 30 tot 40 appels! En dan in een kleine stadstuin met een klein appelboompje. De appels zien er dit jaar ook fantastisch uit. Mooi rood en zonder beschadiging of aangegeten door insecten. Dit keer ook een heerlijk simpel recept met appels: appelcrumble. Ideaal als snel toetje en doet het altijd goed.




Recept:
  • 4 appels
  • kaneel
  • 50 gram havermout
  • 50 gram bloem
  • 50 gram suiker
  • 50 gram boter
Schil de appels en meng die met kaneel of eventueel ander fruit zoals bramen. Maak een kruimeldeeg van de boter, suiker, havermout en bloem. Leg de appels in een ovenschaal en verspreidt het kruimeldeeg hierover. Doe dit 25-30 min in een oven van 200 graden. 
Heerlijk  met een bolletje ijs.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten