vrijdag 23 september 2016

Opgeruimd staat netjes

Langzaamaan ben ik aan het opruimen in de tuin. Dit is best wel een klus. Voor het eerste heb ik dit bij droog weer kunnen doen en beetje bij beetje. Normaal gesproken laat ik alles staan tot diep in de herfst en als het dan een mooie dag is, ruim ik het op. Vaak is alles dan nat en vies. We hebben dit jaar natuurlijk ook wel mazzel met deze nazomer. Deze blog over de klusjes die je nu in de tuin kan gaan doen, zo krijg je alvast een opgeruimde tuin en maak je plaats voor planten die je nu nog kunt zaaien.
Materiaal opruimen, schoonmaken
Ik heb bij verschillende planten stokken en rekken staan voor de steun. Nu de planten zijn uitgebloeid, ben ik ze weer aan het verzamelen. De potten worden schoongemaakt en soort bij soort op de kop gezet. Zo kan er geen water in blijven staan. Alle kweekpotjes staan weer netjes soort bij soort in de bak. Draadjes, knijpertjes en al het andere materiaal ook allemaal weer bij elkaar voor volgend jaar. Het mooie van dit jaar is, dat ik het allemaal schoon op kon ruimen, dat was andere jaren wel eens anders....
Planten opruimen
Het is belangrijk dat je tomaten goed opruimt. Je moet een tomaat nooit op de composthoop gooien omdat daar de eventuele tomatenschimmel kan overleven. Ik zelf gooi ook nooit tomaten in mijn compostbak, maar blijkbaar heb ik er toch een paar gemist, want tussen het compost wat ik bij de boerenkool heb gegooid, komen wat tomaatje op......   
Alle planten die niet ziek zijn kun je op de composthoop gooien. Zorg er  voor dat het geen zaad bevat...anders is het volgend jaar veel wieden.
Zaden verzamelen
Ik had dit jaar een groot aantal zonnebloemen in potten. Normaal  laat ik de planten helemaal droog worden en gewoon in de grond staan. In de potten worden ze er niet mooier op, dus nu ook gelijk maar opgeruimd. De bloemen heb ik helemaal kaal gemaakt dat alleen de zaden overblijven. De kleine exemplaren bij elkaar gebonden en deze dienen nu als vogelvoer. De grotere liggen mooi in de zon te drogen. Als ze helemaal droog zijn, ga ik ze pellen gebruiken in het zelfgemaakte brood wat ik elke week maak. Het is een klus, maar ik vind het gewoon super tof om je eigen voedsel te maken. Lees ook meer over zaden met een heerlijk recept in mijn vorige blog over het verzamelen van zaden.  
Uitgebloeide bloemen afknippen
Sommige planten hebben ontzettend mooie zaaddozen. Andere zijn gewoon minder mooi of is het beter om ze te snoeien zodat alle energie in de plant blijft. Ik heb dit jaar voor het eerst mijn lavas de bloei er uitgehaald en mooi laten drogen. Het mooie hiervan is dat er nu toch nog weer nieuwe mooie bladeren aan de plant komen om te gebruiken in de keuken. Een plant die ik erg mooi vind als hij ook uitgeboeid is, is de agapanthus. Zo lang er geen nachtvorst is, houdt hij dan ook een plaatsje op het terras. 
Snoeien
Er zijn al een aantal planten die je nu kunt snoeien bv de framboos. Die van mij zit nog vol vruchten, maar als je een zomer variant hebt, snoei je nu de takken terug die vruchten hebben gedragen. Dit zelfde kun je ook met de braam doen als hij te groot is geworden.  September is sowieso een goed tijdstip om je vaste planten weer een mooie vorm te geven. Er zijn planten die je voor de winter al snoeit en een aantal die je pas in het voorjaar snoeit. Een mooi ezelsbruggetje is: Alles wat in het eerste halfjaar bloeit snoei je in de winter. Alles wat in de tweede helft van het jaar bloeit, snoei je in het voorjaar. 
Zaaien
Ondanks dat het herfst is, kun je nog steeds plantjes zaaien of planten. De volgende planten kun je nog steeds zaaien: radijs, spinazie, veldsla of oosterse bladgroenten. Ook kun je begin oktober knoflook gaan planten. Hierbij heb ik een ezelsbruggetje van Taco IJzerman: 10-10-10-10: rond 10 oktober plantje op 10 cm afstand van elkaar 10 cm diep een knoflookteentje. 
Het is nu ook de tijd om aardbeienplantjes te planten. Wellicht heb je uitlopers die je mooie nieuwe plantjes opleveren. Of anders is het nu een mooi tijdstip om ze te kopen. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten