vrijdag 14 oktober 2016

Pepers bewaren

Tja dan heb je nu een heleboel verschillende pepers en wat doe je daar dan mee? Ik heb er zoveel dat ik ze gewoon vers niet allemaal op kan eten. Bij iedere maaltijd hebben wij altijd wel een soort pepers in verschillende soorten bereidingen. Een van de mooie dingen aan pepers is dat je ze op verschillende manieren kunt bewaren. Een verse peper is een vrucht en zodra hij helemaal droog is wordt hij als specerij beschouwd. Een specerij is een onderdeel van een plant zoals als bloem, knop, wortel of vrucht in gedroogde vorm. Deze blog dus over de verschillende manieren om pepers te bewaren en te consumeren.







Drogen
Drogen is een van de gemakkelijkste manieren, want daar is meestal niet veel voor nodig. Toch zijn ook weer verschillende manieren van drogen. Het aller gemakkelijkst is de pepers op een droge plaats leggen. Bij mij drogen een aantal pepers gewoon in. De pepers moeten dan niet zo'n dikke wand hebben. Een andere manier is het maken van een rista. Dan rijg de pepers aan elkaar met een draad. Dit zie je in heel veel landen. Mijn Nepali Orange pepers bewaar ik zo. Je kunt pepers ook drogen in een voedseldroger of in de oven. Snijd ze dan door midden en laat ze een paar uur op een lage temperatuur drogen. Als ze eenmaal droog zijn kun je ze gewoon in potje bewaren of helemaal fijn malen in een blender of koffiemolen tot chili flakes of chilipoeder.Gedroogd gebruik ik ze voor allerlei gerechten uit Guatemala. Je kunt ook Chipotle pepers kopen. Dit zijn Jalapeñopepers die door rook zijn gedroogd, erg lekker.



Hete Saus
De verse maar ook gedroogde pepers kun je prima verwerken chilisaus. Er zijn heel veel verschillende recepten te vinden om hete saus, sweetchili of sambal te maken. Mijn favoriete sauzen zijn die met tropisch fruit zoals ananas of mango. Deze smaken passen heel goed bij de zoete fruitige smaak van de habanero's. Je kunt ook pepers roken samen met tomaat ui en knoflook. Dit pureren tot een saus. Dit heb ik gedaan met mijn Bhut Jolokia Chocolate en Scotch Bonnet Amarillo. Op internet zijn er heel veel recepten van hete sauzen te vinden. In mijn vorige blog kon je mijn sambal recept vinden en al eerder die van gefermenteerde pepersaus (tabasco)

Invriezen
Je kunt pepers ook gemakkelijk invriezen. In zijn geheel of al in kleine stukjes. De pepers verliezen niet de smaak en hitte, maar door het vriezen verliezen ze wel de knapperige structuur. Je kunt ze dan nog prima gebruiken voor soepen, sauzen of gewoon door het eten. 

Inmaken
Pepers zijn ook erg geschikt om in te maken met azijn en allerlei kruiden. Je kunt in de toko's ingemaakte pepers kopen zoals "chiles en escabeche ". Deze zijn ingemaakt in azijn. Zelf heb ik al meerdere keren pepers ingemaakt en vind jalapenos daar erg geschikt voor. Ik heb ze samen met ui en wortel ingemaakt. Een andere soort die ook erg lekker is in azijn is de Alma peper uit Hongarije. Hongarije staat ook erg bekend om zijn ingemaakte groente. Het inmaken is heel simpel.




Recept
  • jalapeño pepers of andere pepers
  • eventueel andere groente zoals wortel en ui
  • inmaak specerijen ( mosterdzaad, korianderzaad, peperkorrels, laurierblad)
  • zout
  • (inmaak)azijn
  • suiker   
  • schone potten. 
Snijd de pepers in stukjes en zet een pan op het vuur. Afhankelijk van hoeveel pepers/potjes je hebt zet je een pan op het vuur met half water half azijn. Voeg per halve liter een eetlepel zout en eetlepel suiker toe. Voeg nu ook de specerijen toe en laat dit koken. Stop de pepers in de potjes en overgiet ze met het azijn mengsel. Probeer de potten tot aan de rand te vullen met de vloeistof. Sluit de potten nu met het deksel en zet ze op de kop en laat ze afkoelen. Afgekoeld kun je ze controleren of het deksel vacuum is getrokken. De pepers zijn een paar maanden houdbaar. Zo kun je nog maanden van de pepers genieten!

(H)eet smakelijk!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten