vrijdag 11 november 2016

Zaden zoeken

Afgelopen weekend heb ik weer wat opgeruimd in mijn tuin. Ik had nog steeds mijn afdakje met tomaten staan. Ondanks alle regen en vocht dit jaar, hebben deze tomaten geen schimmelziekte gekregen! Er zaten nog wat groene tomaten aan. Deze heb ik geplukt en een plekje gegeven op de vensterbank, hopen dat ze nog wat gaan kleuren. Mochten ze toch groen blijven, pak ik mijn groene tomaten chutney recept van vorig jaar er weer bij.
De lege plekken in mijn bakken heb ik gelijk aangevuld met mijn zelfgemaakte compost. Wat mooi om te zien dat al ons groente- en fruitafval uit de keuken nu mooie zwarte compost is. Wil je ook zelf  compost maken, lees dan mijn artikel hier over. Deze week ook maar wat bladeren verzamelen om die ook toe te voegen aan het compostvat.
Nu de plekjes in de bakken weer leeg raken, zit ik al weer te denken aan het nieuwe moestuinseizoen. Welke groente ik graag wil kweken en hoe zal  ik de tuin weer ga indelen. 
Deze keer een blog over hoe ik aan de zaden kom.  

Verzamelen.
Al eerder heb ik geschreven over hoe je zaden aan het eind van het seizoen kunt verzamelen
Zo heb ik verschillende zaden verzameld zoals tomaat, peper en koriander. Van een aantal zaden heb ik meer dan genoeg en deze kan ik dan ook ruilen. Vorig jaar heb ik mee gedaan met een zadenruil enveloppe en zo heb ik een aantal leuke peperzaden kunnen bemachtigen en hebben anderen van mijn zaden kunnen genieten. Op het moestuinforum kun je bijvoorbeeld ook zo'n ruil enveloppe vinden, maar ook leden die bepaald zaad zoeken of aanbieden. Altijd leuk om daar te kijken.

Kopen
Er zijn ook moestuinders die het zaad niet ruilen, maar te koop aanbieden. Vaak kun je op een beurs of via een website leuke zaden vinden. Deze zaden zijn niet altijd zaadvast, maar ik het ook wel leuk als er iets anders uitkomt dan verwacht, de prijs is hier dan ook vaak naar. Ik heb dit jaar zaden gekocht bij Diana van Diana's mooie moestuin. Zij biedt eind oktober altijd een zadenlijst aan. Een aantal zaden zijn nu al uitverkocht maar ze heeft er altijd nog wel wat over. Ik heb zelf een aantal nieuwe tomatenrassen gekocht, omdat ik ben uitgekeken op die van mij zelf. Ik heb deze nu al een paar jaar en ben toe aan wat nieuws. Ook heb ik nog wat peperzaden ( hoe kan het ook anders) en andere groente zaden gekocht. 

screenshot de nieuwetuin.be
Zadengidsen
Er zijn nog steeds een aantal kwekers die een papieren zadengids hebben. Een aantal heeft dit inmiddels online. Er zijn heel veel verschillende 
Het vlaamse zaadhuis: ze leven ook gewoon in de Nederland. Op dit moment is nog niet de nieuwe zaadgids uit, maar als je een kijkje wilt nemen, kun je wel die van 2015 downloaden.    
Een andere Belgische site is die van de nieuwe tuin. Ik vind de foto's allemaal zo mooi en ze hebben ook bijzondere zaden die het ook hier doen. Ze testen namelijk alles uit.  
Wil je biologische zaden, dan kun je terecht bij de Bolster. Ze hebben een ruim assortiment en ook alle zaden zijn GMO vrij. 


Hebben jullie nog tips van websites of winkels waar je bijzondere zaden kunt kopen en of ruilen? Of heeft iemand nog Mexicaanse peperzaden dan wil ik ook wel graag ruilen. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten