vrijdag 23 december 2016

Fijne Feestdagen met Tamales

Vorige week even geen blog vanwege een bezoek aan de kerstmarkt. Nu ook snel nog even eentje vandaag. Kon nog prima tussen de boodschappen en het klaar maken van een aantal gerechten voor kerst.
In de tuin ben in niet zoveel aan het doen; het weer is er ook niet echt naar. Ik ben ook blij dat de kortste dag weer is geweest. Voor de planten ook niet echt ideaal. Ik merk dan de mijn pepers boven op zolder ook last hebben van weinig ligt. Ze laten hun bladeren vallen en zien er niet zo heel fleurig uit. Hopelijk overleven ze de winter...

In de tuin staan nog steeds een aantal planten. Ik gebruik er ook een aantal voor de kerstmaaltijd zoals tijm, bieslook en rucola. Ik denk dat we volgende week ook maar eens de boerenkool moeten gaan oogsten.
Deze week een recept uit Guatemala wat met kerst en oud en nieuw wordt gegeten: Tamal Colorado. Op zaterdag wordt er ook vaak een Tamal gegeten, maar deze wordt extra lekker gemaakt.
Helaas heb ik geen mais van mijn eigen oogst kunnen gebruiken. Ook zijn mijn tomatensauzen inmiddels al op. Ik heb voor dit recept wel mijn ingevroren tomatillos gebruikt en een aantal gedroogde pepers.
Bij de Tamal wordt altijd Ponche geserveerd gemaakt van Ananas, Papaya, Kokos, rozijnen en gedroogd fruit zoals appels en pruimen. Het hele huis ruikt al heerlijk naar deze ponche met kaneel en steranijs.

Het recept van de tamales is voor 20 kleine tameles.
  • bananenbladeren 
  • keukentouw
  • flink grote pan
Maisdeeg:
  • 1,5 kg maismeel
  • 300 gram reuzel(varkensvet) of  kokosolie of boter
  • water ongeveer 2,5-3 liter
  • zout
Saus
  • 1 liter tomatensaus, ik gebruik pasata
  • 5 miltomates/tomatillos ( optioneel)
  • 30 gram sesamzaad
  • 30 gram pompoenzaad
  • 1 gedroogde chile Guaque ( of guajillo of pasillo)
  • 1 gedroogde chile Pasa ( mulato of ancho)
  • 1 gedroogde chile Zambo ( kan ook zonder
  • half kaneelstokje
  • 1 piment peper
  • achiote poeder of pasta
  • paprikapoeder
  • zout/peper
Garnering
  • 1 rode paprika in lange stukken
  • 40 olijven
  • 40 kappertjes 
  • 40 stukjes kip of varken 
Je maakt als eerste de mais pap in een grote pan. Mix het mais mail met voldoende water. Als het begint te koken voeg dan de reuzel toe. Blijf goed roeren zodat het niet aan de bodem vast koekt. Het moet een dikkere massa worden die eventjes heeft gekookt.

De saus kun je zelf maken met tomaten, maar ik maak met zelf makkelijk door pasata te gebruiken. Rooster de zaden, pepers, kaneel en piment in een droge koekenpan. Alles geroosterd maal je dit fijn in de blender. Voeg nu de achiote , het paprikapoeder, zout, peper en de pasata toe en mix dit weer in de blender.

De bananen bladeren moet je in stukken knippen. Ik zelf gebruik ook altijd een soort inleg stuk. In Guatemala gebruiken ze naast de bananenbladeren ook een ander soort blad wat sterker is. Je kunt om het bananenblad ook aluminiumfolie vouwen, zo blijft de Tamal goed in het blad zitten. 


Nu begint het bouwen van de tamal: een bananenblad met inleg. Hierop de flinke lepel maispap met daarop de kip, 2 olijven, 2 kappertjes en 2 stukjes paprika. Hier boven op doe je een flinke hoeveelheid saus en dan vouw je het blad dicht en knoop je deze met wat keukentouw. Doe ze dan in een grote pan. Als de pan vol zit, vul je hem met water en breng je dit aan de kook. De tamales moeten ongeveer een uur koken. Je serveert bij de Tamal in het blad met een stuk brood.
Je kunt zo ook prima invriezen dus wij hebben ook alvast voor oud en nieuw!

Fijne feestdagen en eet smakelijk. 

1 opmerking:

  1. mmmmm que deliciosos se ven los tamalitos y el ponche ni digamos!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen