vrijdag 30 december 2016

Rondje door de wintertuin

Laatste dagen van het jaar zijn al weer aangebroken. Wat gaat de tijd toch snel. Hopelijk wordt het snel weer lente zodat ik weer kan beginnen met zaaien. De winter is wel een ideale tijd om plannen te maken voor het nieuwe moestuinjaar. Concrete plannen heb ik nog niet, maar heb al weer wat mooie zaden geruild met een aantal nieuwe soorten pepers en tomaten. Daarnaast nog wat amaranth en ga ik toch nog weer een nieuwe poging wagen met aubergine.... Ik denk dat ik binnenkort maar mijn schrift er bij ga pakken en de plannen definitief ga maken. En daarbij zullen ook wel keuzes gemaakt moeten worden met mijn kleine tuin. Of ik moet toch ook weer een stukje moestuin/kas van mijn ouders gebruiken.  
De zon schijnt heerlijk dus ik heb mijn camera gepakt en een rondje tuin gedaan. Dit heb ik in tijden niet gedaan en was verbaasd met wat ik toch nog weer zag en niet had verwacht.
Moestuinbak 1
Hier heb ik in november knoflook gepland en deze zijn allemaal mooi opgekomen met het groene loof. Wist je trouwens dat je dit groen nu ook mooi kan eten als toevoeging aan je eten? De rucola doet het ook nog mooi. Ook zag ik dat er ook nog een hertshoornweegbree staat naast de knoflook. Verder staat er nog paarse boerenkool wat kleine andijvie plantjes en snijbiet. Vanalles om nog een heerlijk salade te maken en dat in de winter!

Moestuinbak 2
Hier staat ook nog een deel van de prei, maar dat lijken wel slappe lente ui. mijn 2 lente uien die er ook nog staan zijn zelfs dikker..Hopelijk gaan ze in het voorjaar groeien tot dikke prei. Hier verder ook nog wat snijbiet, rodebiet en brocolli. In een van de planten lijkt zich nog een brocolli te vormen, de andere heeft kleine gele bloemetjes en is dus doorgeschoten. Deze bloemen kunnen wel gebruikt worden voor een salade. Tot mijn verbazing komt er tussen de prei nog wat veldsla op. Nog meer voor de salade dus! 

Verticale tuin 
De aardbeien zijn nu in winterslaap. De meeste bladeren hangen er bruin bij met een enkele groene. Ik moet in ieder geval zorgen dat ze niet uitdrogen. In mijn flessentoren en in een andere balkonbak doen de verschillende peterselie planten het nog goed. Het zijn niet grote planten, maar dat zijn ze ook nooit geweest. Ook tot mijn verbazing doet de koriander het ook nog steeds. 

Rest van de tuin
Sommige planten zijn in winterslaap en zijn kaal, dor of helemaal afgestorven boven de grond. Bij sommige planten kun je duidelijk zien dat er wel wat gebeurd. Bij de bosbessen zie je al weer bladknopjes. De skimmia is nu volop in bloei en de kerstroos zal ook niet lang meer op zich wachten. Ook bij de camelia zitten er al knoppen in de plant. Hopelijk heeft hij nu dit jaar ook wat meer bloemen. Hij heeft nu ook een wat ruimere plaats gekregen. 

Voortuin
Nog steeds kan ik nog wat heerlijke kruiden gebruiken zoals munt, curryplant, salie, rozenmarijn,bonenkruid en tijm. Ze worden wel wat minder maar voor garnering is het prima. Zelfs de oregano doet het nog steeds . Aan de vijg hangen nog wat vijgen. Ik ga kijken of ze goed blijven tot volgend jaar, want met deze onrijpe vruchten kun je toch niet veel doen. Er komt boven in al weer een knop waar de nieuwe bladeren en vruchten worden gevormd. Als het koud wordt, moeten die goed beschermd worden.  Ondertussen eten de vogels volop van de zonnebloempitten die ik heb opgehangen. 

Alvast een gelukkig en goed moestuinjaar 2017 gewenst voor jullie allen!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten