vrijdag 17 februari 2017

Bonchi


Ik kweek nu voor het vierde jaar pepers en vorig jaar zag ik dat er ook bonsai pepers waren. Deze worden ook wel bonchi genoemd. Schattige kleine boompjes met prachtige gekleurde pepers. Mijn zwager is ook helemaal gek van bonsai, dus ik dacht dat kan ik ook. Gelukkig kun je online heel veel vinden en dus ook hoe je een bonchi kan kweken. Ik doe het zonder al te veel poespas en kijk of het gaat lukken. Ik had aan het einde van het groeiseizoen al een keuze gemaakt bij welke peper ik dit zou toepassen. De peper die hier voor in aanmerking kwam was de Chiltepe bolito peper uit Guatemala. Deze heeft al mooi kleine ronde pepertjes en daarnaast had hij ook een mooie rechte stam. Soms zijn scheve stammen juist mooier bij een Bonsai, maar deze leek mij dus geschikt. Ik zal jullie deze keer meenemen in hoe ik dit heb gedaan.

Volwassen peper
Ik heb dus een volwassen peperplant gebruikt aan het einde van het seizoen. Het mooie van een volwassenplant is dat de stam al mooi verhout is. Nadat ik alle pepers heb geoogst, heb ik hem helemaal teruggesnoeid tot de hoogte die ik wil hebben. Bonsai planten worden kunstmatig klein gehouden door takken- en wortelsnoei. Dus ook de wortels kregen een snoeibeurt. 

Pot of schaal
Om de wortels ook klein te houden heb ik een veel kleinere en mindere diepe pot gebruikt. Er zijn speciale bonsai potten, maar ik vond een geschikte pot die niet zo hoog is. Ik heb hem gevuld met stukjes aardewerken pot, maar je kunt ook kleikorrels gebruiken. Dit omdat het een kleine pot is door de korrel houdt het beter z'n vocht vast en is de kans op uitdrogen kleine. Daarna heb ik de plant er in gestopt samen met wat stenen. Ik heb dan ook geprobeerd om een aantal wortels over de stenen te laten leiden. Die wortels geven later een mooi effect.


Uitlopen
Nu was het spannend of de plant het wel zou overleven. Eerlijk gezegd is het kweken van bonsai plantenmishandeling... En ja hoor na 1,5 week komen er kleine blaadjes uit de ogen van de stam. Bij mij komen uit 7 ogen wat uitlopers. Nu moet ik weer wachten tot dit kleine takjes zijn. En zo krijgt de bonsai langzaam een beetje vorm. Ze moeten nu ook voldoende licht hebben en bescherm ze tegen een eventuele luizenplaag.



Snoei en vorm
Zoals eerder genoemd, de bonchi moet ook gesnoeid worden in de vorm die je leuk vindt en om te zorgen dat de plant ook klein blijft.
Je moet de plant vaker snoeien dan je denkt. Door veel te snoeien, wordt de plant compacter. Om een bepaalde vorm aan een tak te geven, kun je gebruik maken van draad, dat je rond de tak windt, en dan voorzichtig in de vorm buigt. Ik ben benieuwd hoe mij bonchi nog meer vorm krijgt. Ik houd jullie op de hoogte.

Wil je nog meer lezen over Bonchi ga dan naar de website van Fatalii web 
Hier lees je ook alles over speciale voeding en er staan ook een paar mooie voorbeelden op de foto. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten