vrijdag 31 maart 2017

Zomergevoel: tomaten

Wat heerlijk waren de afgelopen dagen! Zelfs warmte records. Een paar jaar geleden viel er nog sneeuw rond deze tijd en nu heb ik zelfs mijn pepertjes als een paar uur naar buiten gehad! Je ziet de natuur echt helemaal ontluiken. Wat mij betreft mag dit weer zo blijven tot eind september! Bij de zomer denk ik ook echt aan tomaten. Een echte zomergroente die uit de tuin nog veel lekkerder is dan in de winkel. Voor tomaten moet je wel flink wat moeite doen, maar het is de moeite waard. Wil je zelf nog tomaten kweken, zaai ze dan nu echt of anders koop je gewoon een plantje, wat al groter is. 10 maart heb ik mijn tomaten gezaaid en gisteren heb ik ze verpot naar een grotere pot. Deze week de blog over tomaten.

Soorten
Dit jaar heb een aantal nieuwe soorten: Green Doktors Frosted. Deze heb ik gekozen omdat het een groene cherry tomaat is. Ik wilde dit jaar vooral een variatie in kleuren, smaken en types. Een andere soort ook omdat hij groen is, is de Green Zebra. Ik ben ook benieuwd naar de smaak. Ik wilde ook een tomaat die lang na het seizoen nog te bewaren is. Dit is de Mount Vesuvius geworden. Dit is ook nog een vroege tomaat, dus ik ben benieuwd wanneer ik de eerste kan oogsten. Een ander vroeg ras dat ik ga kweken is de Paul Robeson. Deze heeft een wat paars bruine kleur. En voor nog wat meer kleur de Purple Cherry en de Sunrise Bumble Bee en Vernisage Black. In totaal heb ik 17 soorten gezaaid. 

Verplanten
Je kunt de tomaten verplanten als ze de eerste echte blaadjes hebben. De eerste 2 blaadjes zijn namelijk kiembladeren. Het is grappig om te zien dat er al verschil zit in de verschillende bladeren. Sommige rond, getand of al donker van kleur. Met een vorkje til je voorzichtig het plantje op, zonder de wortels te beschadigen. Probeer het plantje bij de blaadjes te pakken en niet bij de stam, want de kans kan groot dat je ze beschadigt. Maak een diep gaatje in de aarde en plant het zo diep mogelijk. De blaadjes moeten boven de aarde blijven. Aan het steeltje nu in de aarde groeien weer wortels zodat je een stevige plant krijgt. 

Buiten
Als je geen kas hebt, kun je de plantjes pas na de ijsheiligen ( half mei) buiten uitplanten in de volle grond of in een pot. Ook nu kun je de plant weer zo diep mogelijk plaatsen zodat er weer nieuwe wortels gevormd worden. Voordat je de planten definitief naar buiten doet, moeten ze eerst afharden. Dat wil zeggen langzaam laten wennen aan buiten. Eerst een paar uur op een zonnige dag en dat steeds uitbouwen. 's Nachts haal je ze dan eerste weer naar binnen. Als je ze in de volle grond plant, probeer dan een afdakje te maken, want tomaten houden niet van regen. 
Ik ben al begonnen met een afdak te maken, zodra deze af is, laat ik jullie het zien.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten