zondag 14 mei 2017

Buitenpret

Ja! De ijsheiligen zijn aangebroken en dat betekent dat de kans op nachtvorst heel klein is en dat alle warmteminnende planten nu definitief naar buiten kunnen. Het was de afgelopen dagen nog even spannend met de voorspelde nachtvorst. Gelukkig hier in Groningen bij mij in de tuin is het voor zover ik het weet niet onder het vriespunt geweest. Ik heb 3 nachten toch wel alles bij elkaar gezet en afgedekt met noppenfolie. Voor een paar courgettes wat het toch wel iets te koud of wellicht heeft de wind ze geknakt. Gelukkig ontkiemen deze snel en kan je ze nog opnieuw zaaien. Alle pepers, paprika's tomaten en andere exotische planten krijgen vanaf nu de een definitieve plaats bij mij in de moestuinbakken, onder het tomatenafdakje of in een pot. In deze blog over het uitplanten van de planten in de volle grond. 

Tomaten
Heb je zelf geen tomaten gezaaid, dan kun je nu ook prima plantjes kopen. Let op deze plantjes zijn gezaaid in de kas en moeten dus nog afgehard worden. Tomaten houden niet van water op de bladeren, dus het beste is om tomaten in een kas te kweken of zoals ik doe met een afdakje. Er zijn overigens wel soorten die er wat beter tegen kunnen en niet gevoelig zijn voor de schimmelziekte die dan ontstaat. Tomaten houden van een rijke grond, dus stop de tomaten samen met wat compost in de grond. Plaats de tomaten tot het eerste blad in de grond. Dat is vrij diep, zodat ze goed wortels kunnen maken en daardoor meer voedingstoffen kunnen opnemen en zo voor een betere opbrengst zorgen. Je kunt bij de tomaten een fles zoals ik vorig jaar deed of een bloempotje plaatsen zodat je ze goed kunt water geven.  Plaats bij de tomaten ook gelijk stokken ter ondersteuning. Dit moet ik trouwens nog doen...


Pepers/paprika
Een aantal van mijn pepers krijgt een plaatsje in de moestuinbak. Ik heb hier wisselende succes mee, maar zie dat mijn pepers dit jaar al verder en sterker zijn dan vorige jaren, dus ik hoop op een succes jaar. De andere pepers komen in een pot op het terras. Het voordeel is dat ze sneller warm worden in een pot. Het nadeel in de zomer is dat ze snel uitdrogen. Net als bij de tomaten houden de pepers en paprika's van voedselrijke grond, dus ook hier een handvol compost in het plant gat. Haal de bladeren tot de eerste splitsing van de stam. Zo krijg je een mooie plant. Vaak zijn de onderste takjes slap en komt er zo nu en dan wel een peper uit, maar die hangt dan op de grond en breekt vaak af. Een pepers kun je prima met 3 planten in een grote pot plaatsen Zo hebben ze stevigheid aan elkaar en heb je een mooie compacte plant. Diana van Diana's Mooie Moestuin heeft een uitgebreid artikel geschreven met alle aspecten van de Peper. Ook over het uitplanten.  

Overige planten
De courgettes en komkommers krijgen ook een vaste plek. De courgettes krijgen dit jaar geen plaatsje in de bak omdat ze tocht wel veel ruimte in beslag nemen. Courgette zijn flinke eters en houden dus van een flinke schep compost. Ik heb nog wat van de gratis compost van de gemeente, maar heb ook mijn eigen compostbak om uit te putten. De komkommers komen wel in de bak, een plaatjes bij de schutting zodat ik ze daar bij op kan laten leiden en ze geen schaduw vormen voor de andere planten. De rucola, cavalo nero, basilicum en andere soorten ga ik eerst nog verpotten naar een grotere pot, zodat ze nog wat sterker worden voordat ze in de volle grond gaan.Ook heb ik toch nog wat courgettes en komkommer gezaaid, want de planten die het wel hebben overleefd zien er niet heel mooi uit.

Ik ben ook benieuwd of jullie dit weekend hetzelfde klusje hebben gedaan.


 

1 opmerking:

  1. hoe groot is een vak in je moestuinbak? want zo staan de peperplanten toch wel dicht tegen elkaar niet?

    BeantwoordenVerwijderen