vrijdag 23 juni 2017

De plaag plagen


Ik vind moestuinieren erg leuk, maar het is elke keer een uitdaging om de verschillende plagen en ziektes te bestrijden. Ieder jaar is weer anders met nieuwe of andere uitdagingen. Het liefst bestrijd ik de plagen of ziektes op een natuurlijke manier en gebruik ik liever geen chemische bestrijdingsmiddelen want je eet het uiteindelijk toch op. Waar het vorige jaar een strijd was tegen de slakken is het dit jaar bij mij een strijd tegen de luizen. Ik heb zit dit jaar in alle soorten en maten. Waar het vorig jaar de groene bladluis was heb ik nu ook roodbruine en zwarte. Deze keer mijn tips over het bestrijden van de verschillende plagen.

Luizen
In het begin plette ik de luizen met mijn vingers en zocht ze dus per blad op. Toen werden het er te veel en moest ik wat anders proberen. Eerst een middeltje van oma: spiritus met groene zeep. Eerst hielp het wel wat, maar daarna kwamen ze toch terug. Het tweede middel was neemolie met groene zeep. Dit hielp, maar je moet het toch elke 2 weken ook als preventie gebruiken en dat heb ik niet gedaan.... Nu het buiten warmer is, kun je de planten goed afspuiten met koud water en daarna gebruik ik een verdunning van brandnetelgier. Dit lijkt redelijk te werken, maar ze zijn dit jaar erg hardnekkig. Ik dacht vorige week dat ik het onder controle had, maar helaas komen er nu weer meer van die bruin-rode. Gelukkig hebben we nog mijn best-friend-in-the-garden: het lieveheersbeestje. Ik heb wat larven gevonden en die eten zich nu te goed aan de luizen. Het blijft dus best lastig om van luizen af te komen. Iemand nog andere tips?

Koolwitje
Ik hou van vlinders in mijn tuin, maar zodra ik het kleine koolwitje zie controleer ik mijn koolsoorten zoals broccoli en Chinese kool. Als het al rupsen zijn , dan zie je verschillende gaten in je blad. Het kan ook zijn dat het nog eieren zijn. Ze zitten mooi bij elkaar op de achterkant van het blad. De beste oplossing is ze er afhalen of van te voren een fijn net over de planten spannen zodat de eieren niet op het blad gelegd kunne,n worden door de vlinder. Een andere oplossing is de vangplant Oostindische kers. Deze trekt niet alleen dezelfde koolvlinder aan maar ook luizen. Die van mij zit ook vol met zwarte luis.

Vlekken
Ik heb om mijn braam verschillende vlekken op het blad. Het lijkt een beetje op roest, maar het is de bladvlekkenziekte. Deze komt ook voor bij bietjes, frambozen en kolen. De oorzaak zijn verschillende bacterie- en schimmelsoorten. Het enige wat je kunt doen is de verschillende aangetaste bladeren verwijderen en niet bij je compost doen. Zo zorg je dat het zich niet verder verspreidt. Een  tip is om de plant bij de wortel water te geven in plaats van op het blad. 
Een andere ziekte die hier op lijkt is roest. Ik heb het op mijn knoflook en op de prei. Het lijken inderdaad roestvlekken. De oorzaak is een schimmel die zich in vochtig weer verspreid. Zorg dat er niet te veel onkruid rond deze gewassen staan. Je kunt de aangetast bladeren verwijderen. Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij munt, prei en uien. Je kunt ook brandnetelgier gebruiken om dit te behandelen.

Brandnetelgier
Ik heb dit jaar voor het eerst brandnetelgier gemaakt. En ja, het stinkt echt ontzettend, maar erg nuttig voor verschillende dingen. Ten eerste is het plantenvoeding voor planten die veel vragen zoals tomaten en kool. Daarnaast kun je dus verdund er luizen mee bestrijden. Ook kun je  diverse schimmels en rupsen er mee bestrijden.
Diana's moestuin heeft een lijstje gemaakt van nog veel meer natuurlijke bestrijdingsmiddelen 

Combinatieteelt
Je kunt ook heel veel plagen en ziektes voorkomen door te werken met combinatieteelt. Je zorgt dan dat planten die elkaar versterken naast elkaar. Dit is al een hele oude methode die nog erg goed werkt. Omdat ik een moestuinbak heb, heb ik ook al minder last van plagen dan iemand die complete bedden met de zelfde soort groente hebben. Toch pas ik de combinatieteelt ook toe. Zo heb ik uien en wortels naast elkaar staan. De dille staat bij de komkommer. Goudsbloemen en basilicum bij de tomaten en zo zijn er nog veel meer combinaties. Er zijn juist ook planten die je niet bij elkaar moet zetten zoals aardappelen en tomaten. Krijgt bijvoorbeeld een de schimmelziekte, kun je bijna ook altijd de andere weggooien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten