vrijdag 30 juni 2017

Volle bak


Wat een beetje regen al niet kan doen. Nou ja een beetje, het is dan ook gelijk weer extreem. Ik moet zeggen nu met al meer dan week niet heel erg mooi weer, ben ik er al weer klaar mee. Ik heb toch liever beter weer en dan zelf elke avond voldoende water geven. De planten in de hele tuin lijken wel geëxplodeerd. Alles groeit letterlijk als kool. Ook heel duidelijk te zien bij mijn broccoli wat ook een koolsoort is. Helaas zie je nu ook heel veel meer slakken. In plaats van water geven doe ik nu regelmatig een rondje slakken vangen. Die lijken nu ook uit alle hoeken tevoorschijn te komen net als de muggen. Nou hopelijk alleen dit weekend nog slecht weer en dan volop zomer. Deze keer een blog over de stand van zaken in mijn moestuin. Mijn moestuinbakken staan nu dan ook echt vol en een paar vakken hebben al een tweede plantsoort staan dit seizoen.

Sla
Na een moeizame start, van iets te vroeg geplant, heb ik toch een fantastisch mooie sla in allerlei soorten. Toch zie je dat de meeste sla niet van het extreme weer houdt en dan gaat doorschieten. De plant schiet in de stress en wil dan zo snel mogelijk een bloem vormen. In een paar dagen gaat zo'n krop van mooi rond naar een soort van kerstboom. Meestal zijn ze dan niet meer lekker, maar ik proef altijd en meestal valt het nog wel mee en zijn ze nog wel eetbaar. Mijn rode kropsla begin dan nu ook door te schieten, dus gelijk vanavond maar bij eten gebruiken.

Fruit
Ik kan niet wachten tot mijn blauwe bessen klaar zijn. Ik heb 2 soorten waarbij de een er nu al veel blauwer uitziet, dan de ander. Ik ben benieuwd  naar het verschil in smaak. De framboos lijkt nu ook vruchten te vormen. Nu nog wat zon en dan heerlijke rode vruchten. Tot mijn verbazing zit mijn braam echt knoetervol met vruchten met bijna allemaal hetzelfde formaat. Met nog wat meer zon erbij denk ik dat we een super bramenjaar hebben. Dat wordt dus veel jam en taarten maken!

Pepers
De eerste pepers beginnen ook te komen. Ik heb een aantal binnen staan die geven al volop pepers, maar ook de eerste exemplaren die in de volle grond staan. De pepers die  het allerkleinst zijn en als laatste in een pot zijn gezet, beginnen ook met bloeien. Mijn pubenscens pepers ( chile /7caldos uit Guatemala) heeft ook meerdere bloemen gehad en het lijkt of er toch een paar zijn bevrucht. In ieder geval zitten er nog meer knoppen in de plant. Dit mag ook wel, want deze peperplant is nu 2,5 jaar en heeft als enige peperplant nog nooit pepers gegeven. 

Tomaten
Met het warme en droge voorjaar ga je bijna geloven dat je tomaten ook wel zo in de buitenlucht kan kweken. Maar nu met deze regen ben ik toch blij met mijn afdakje. Ondanks dat ik ze weinig water geef, groeien ze ook als kool. Dit betekent dat ze al flinke wortels hebben en zelf al water kunnen zoeken. Waar ik bij andere vooral neusrot op foto's zag, lijkt er bij niets aan de hand en kun je de eerste tomaatjes al zien groeien. Zelfs soorten die ik eerder heb gekweekt en het niet zo fantastisch deden, lijken het nu super te doen met grote trossen tomaten.

Buitenbeentjes
Al eerder heb ik over mijn buitenbeentjes van dit jaar geschreven (mijn populairste blog). Van de amaranth is niet veel over. Eerst hebben de iele plantjes iets te weinig aandacht gehad en daarna is de helft weggevreten door slakken, dus nog maar een paar plantjes over. Chipilin lijkt wat meer warmte nodig te hebben en groeit ook nog niet optimaal, daarnaast vinden slakken deze plant ook lekker. Daarentegen gaan de miltomate en de zoete aardappel goed. De miltomate heeft al een aantal bloemen en de zoete aardappel groeit weelderig in een plantzak. Hij schijnt pas vanaf de langste dag knollen te vormen dus het is nog wachten tot het einde van de zomer. 

Al met al al genoeg te oogsten, maar ik kan niet wachten op de eerste tomaten... Ben benieuwd of het ook vol aan de bak ik met de overvolle tuin. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten