dinsdag 22 augustus 2017

Guatemalteekse pepers

In Guatemala houden ze erg van pepers: van hete sauzen bij het eten en ook gedroogde, niet zo hete pepers in verschillende recepten. Op de markt vind je vooral de gedroogde vorm zoals Chile Guaque en Chile Pasa. Bij de verse pepers is het heel lastig om de juiste naam  krijgen.  Vaak weten de verkopers niet de naam en zeggen ze vaak een hete peper. Doordat ik me wat heb verdiept in de verschillende pepers weet ik inmiddels wel wat voor soort peper het ongeveer is. Ik heb nu dan ook weer een nieuwe peper gevonden bij het meer van Atitlan. Tenminste ik denk een nieuwe, maar het zou ook een grotere variteit van de Cobanero kunnen zijn. Daarnaast heb ik nog een peper gekregen waarvan ik de naam ook niet weet, maar volgens Dona Tonita noemen ze deze ook Chiltepe alleen is deze veel groter.  Deze keer neem ik je mee in mijn peper verzameling uit Guatemala

Chiltepe
Dit is de bekendste en ook gelijk de kleinste pepersoort. Waarschijnlijk zijn uit deze pepersoort de verschillende soorten ontstaan. Soms zijn ze niet groter dan een speldenknop en meestal koop je ze groen op de markt. Je vindt ze echt overal en de meesten maken hiermee een hete saus met koriander en uien. Een kleine pittige frisse peper. Ze beweren in Guatmala dat deze peper niet schadelijk is voor je maag. Ik heb zelf 2 varieteiten: een wat langwerpige en een wat rondere. De rondere heb ik nu in Bonsai vorm. Ik vind dit ook een ideale peper voor mensen die niet al te veel pepers eten.

Chamborote
Deze zaden heb ik nu voor het eerst. Mijn schoonmoeder heeft een aantal voor mij bewaard omdat deze alleen rond november verkrijgbaar zijn. Ze lijken op een habanero. De smaak weet ik nog niet omdat ik ze alleen ingedroogde vorm heb. Ik heb de zaden geproeft en ik proef geen heetheid. Deze pepers worden gebruikt ter versiering van " Fiambre" . Dit is een salade van heel veel verschillende groente en vlees. Deze wordt gegeten op 1 november tijdens Allerheiligen/Allerzielen. Volgend jaar ga ik deze peper kweken. Ik ben benieuwd.

Gedroogde Pepers
De gedroogde pepers die hier vooral worden gebruikt zijn: Chile Guaque, Chile Pasa, Chile Chocolate en Cobanero. Dan zijn is er nog een gedroogde Chile Zambo. De Chile Cobanero vind je ook vooral in poedervorm een die wordt echt aan alles toegevoegd. Bij de pizza krijg je zakjes met poeder en op het fruit wordt zout, limoen, vermalen pompoenzaad en peper toegevoegd. Je kunt zelfs schaafijs met deze zelfde ingredientn krijgen! De Chile Pasa en Chile Guaque worden vooral verwerkt in sauzen zoals mole, pepian of in tamales. In mijn moestuinbakken heb ik 2 soorten Guaque staan een wat kleinere soort en een grotere. Het lijkt dit jaar ook voor het eerst dan ze het goed doen.

Mexicaanse Pepers
Je vind hier ook vooral pepers die je in Mexico ook kunt vinden in de verse vorm zoals Jalapeno en Serrano. In de supermakten vind je dan ook vooral sauzen met de jalapeno. In restaurants als ze geen eigengemaakte hete saus hebben, dan krijg je ook vaak deze sauzen met de namen Maya Ik of Picamas. Helaas is het dit jaar met mijn jalepenos niet zo goed gegaan en heb ik niet zoveel als ik zou willen. Wie van jullie heeft nog wat zaden voor mijn voor volgend jaar om te ruilen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten