zondag 24 september 2017

Boxboles en Tamalitos

Ik vind het zo mooi dat in Guatemala echt bijna alles wordt gebruikt om mee te koken. Ook heel veel soorten bladeren en kruiden. Zij noemen dit vaak montes omdat ze vaak in de bergen en echt overal groeien. Vaak zijn deze bladeren erg voedzaam en goedkoop. Omdat er veel armoede is, zijn deze bladeren een aanvulling op het dieet. Volgend jaar ga ik ook weer verschillende nieuwe soorten proberen zoals Amaranth, waar je het blad ook van eet, Quilete en Chipilin. Dit jaar had ik ook Chipilin in de tuin staan, maar de slakken vonden dit ook erg lekker. Er staan nog maar een paar blaadjes. In plaats van tamalitos met Chipilin ga ik het recept maken met Bledo ( de bladeren van de Amaranth)Ook omdat meer mensen hier dit in de tuin hebben staan.  Dit recept heb ik van iemand in Chimaltenango. Ook ga ik Boxboles uit Nebaj maken. Beide recepten lijken wel op elkaar. 














Mais
Mais is het basisvoedsel in Guatemala. Vorig jaar heb ik ook soorten geprobeerd van daar, maar het seizoen is hier toch te kort. Dit jaar dus maar gewone simpele suikermais. Dit is ook het eerste jaar dat we mooie grote maiskolven hebben. De eerste hebben we al heerlijk gegeten. Naast de maiskolf wordt vaak het blad van de maiskolf gedroogd om hier later weer Tamalitos of Chuchitos in te maken. Dit blad wordt Tusa genoemd. Je kunt het ook in Mexicaanse winkels vinden als "Hoja de Tamal". Op het moment dat het gewone blad ook nog vers is, wordt dit ook gebruikt om de maispakketjes in te wikkelen en dat ga ik dan ook doen voor de Tamalitos de Bledo.
Recept Tamalitos
  • 2 kopjes maismail
  • 1,5 kopje water
  • zout
  • vers maisblad
  • 50 gr Reuzel (varkensvet) of boter
  • 100 gram witte kaas
  • Bladeren van de Amaranth (Bledo)
Je maakt een deeg van het maismail met het water, zout, ossenwit, en witte kaas. Je snijdt de bladeren van de amaranth in grove stukken en mengt dit met het deeg. Maak kleine porties die je in het blad wikkelt. Je kookt de tamalitos ongeveer 20 min. Voor opdienen haal je ze uit het blad

Chayote
Chayote (Guisquil) is een groente die heel veel wordt gegeten en je hebt ze in allerlei soorten. Hier in Nederland vind je vaak maar 1 soort. Ik heb deze dan ook bij de toko gekocht. Het is al een enorme plant maar ik zie nog geen vruchten. Naast de vruchten kun je het blad ook eten. Dit ga ik dan ook gebruiken voor Boxboles. De plant maak ook een wortel: Hinchintal. Ook deze is eetbaar. Aan het eind van het seizoen ga ik ook kijken of er zich een knol heeft gevormd. Deze kook je net als aardappels. Ik ben benieuwd of hij zich ontwikkeld en ik die dan ook kan eten, want ik vind het erg lekker.  Nu dus Boxboles

Recept Boxboles 
  • Bladeren van de Chayote ( Guisquil)
  • 1 kopje mais
  • 3/4 kopje water
  • 25 gram reuzel of boter
  • zout
  • 50 gram pompoenpitten
  • 3 tomaten


Je maakt van het maismeel, water en reuzel een deeg. Deze vouw je in de Chayote bladeren en kookt deze voorzichtig in water.
De pompoenpitten rooster je licht en die vermaal je. Dit meng je later met het water waarin de boxboles hebben gekookt . Dit wordt een soort saus. Van de tomaten maak je een saus door deze te koken en te pureren. Je dient de boxboles op met de tomaten- en pompoenpittensaus. Het blad van Chayote eet je ook op.

 Buen provecho
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten