zondag 17 september 2017

Hete sauzen


De peperoogst is in volle gang. Nu bijna alle andere planten aan het eind zijn, begint de grote peperoogst. Ik heb in vergelijking met andere jaren minder soorten, maar sommige soorten hebben een enorme opbrengst. Helaas wordt het al weer wat kouder en is het bijna tijd om de eventuele overwinteraars binnen te zetten. Pepers groeien namelijk niet meer als het 15 graden of kouder is. Helaas halen we sommige dagen hier in het noorden overdag dit niet eens en zijn de nachten ook al koud. Ik laat de pepers zo lang het kan nog buitenstaan en dan gaan een aantal naar binnen. Gelukkig kan ik gedurende de winter heerlijk van mijn pepers genieten omdat ik allerlei sauzen maak. Deze keer verschillende soorten pepers met verschillende soorten bereidingen voor hete sauzen.

Roken
Vorig jaar had ik een heerlijk hete saus van gerookte Bhut Jolokia Chocolate. Helaas heb ik de peper niet meer, maar ga ik het dit jaar proberen met mijn Scotch Bonnet. Deze heeft al heel veel pepers geproduceerd dus ook al verwerkt in meerdere sauzen. Een aantal zijn al mooi gedroogd en dit wordt dus gerookte chilipoeder. De verse pepers gaan samen met wat ui, knoflook en tomaten op mijn Cobb BBQ. Ideaal ook voor roken. Nadat ze gerookt zijn, gaan ze in de blender met nog wat honing, zout en azijn en dan hopen dat het een heerlijk saus wordt.

Guatemala Groen
In Guatemala worden heel veel tomatillos gebruikt voor pikante sauzen. Ze gebruiken van vaak Jalapeño pepers of chiltepes. Meestal worden deze kleine pepertjes groen gegeten. Mijn chiltepe zit echt helemaal vol. Ik denk dat er wel ruim 300 pepertjes in zitten. Ik heb er een stuk of 50 gebruikt en dit samen met de tomatillos gekookt samen met koriander, ui en knoflook. Daarna nog wat azijn toegevoegd in de blender en klaar.

Fermenteren
Ook mijn Naga Jolokia Purple blijft maar produceren. Deze heeft een heerlijke pittige smaak en een mooie donkerrode kleur. Ik heb de pepers in de blender gedaan en daarna gewogen. Op ongeveer 20 gram pepers doe je 1 gram zout. Dit roer je dagelijks door. Je ziet dan wat belletjes ontstaan in het fermenteer proces. Na ongeveer 4 weken voeg je azijn toe naar smaak en zeef je het vocht. Je hebt dan je eigen tabasco.

Fruit
Een van mijn favoriete sauzen is die met tropisch fruit. Dit is ook een ideale combinatie met habaneros die van zich zelf al zoet zijn. Ik heb dit jaar minder habaneros. Maar ik denk dat dit jaar ik nog wat ga maken de hele kleine habanero orange. Vorig jaar was hij mooi groot en dit jaar zijn het zielige kleine pepertjes. In een van mijn vorige blogs kun je het recept lezen voor een hete saus met mango of ananas



Hebben jullie nog lekker recepten die je met mij wilt delen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten