zondag 3 september 2017

Zaden verzamelen

Wat is leuker dan zaden verzamelen en dan kijken of het lukt om deze plant te kweken. Ik vind het in ieder geval erg leuk om dit in het buiteland te doen, ook al is het een ander klimaat, het is het proberen waard. Tijdens mijn reis naar Guatemala heb ik ook weer verschillende zaden verzameld. Ik was voornamelijk op zoek naar peperzaden en dan van soorten die ik nog niet heb. Het mooie is dat allei mensen mee hebben geholpen om zaden te krijgen van pepers en ander planten.
De meeste zaden zal  ik pas volgend moestuinjaar gaan uitproberen. Mocht je geinterresseerd zijn in een van de zaden om te dan hoor ik dat graag. 


Peperzaden
Deze keer neem ik een paar nieuwe peperzaden mee. 1 soort is helemaal nieuw: de Chamborote. Daarnaast heb ik nog 2 nieuwe soorten of varieten van andere soorten waarvan ik de naam niet weet. Eerder had ik al de chile Sambo meegenomen en nu heb ik weer een een iets grotere formaat gevonden. Om de verzameling op pijl te houden gaaaan nu ook weer wat soorten mee die ik al had zoals chiltepe, guaque criollo en normale, huerto en chile loco ( pubenscens) 
Bladgroenten
Ik heb geprobeerd om wat zaden te verzamelen van specifieke planten en dat is gelukt. Ik wilde vooral van voedingsrijke bladeren zoals Quilete, Chipilin, Bledo en Chaya. Ik heb super veel chipilin gekregen. Daarnaast ook voor het eerst quilete gekregen. Ik ben benieuwd want het is van de nachtschade familie en normaal   gesproken giftig. Maar hier wordt het in overvloed gegeten vannwege de hoge voedingswaarde. Van de amarant heb ik  in ieder geval 3 soorten: groen, rood en bruin. Ook heb ik zaden van een soort cucameloen. Tenminste ik denk dat het dat is. Misschien weet een van jullie wel wat voor soort groeten deze vrucht is. De man die mij de vrucht gaf, noemde de vrucht Albaricoque ( abrikoos ) en familie van de marcuja. 

Bloemen
Zonder bloemen geen bijen en zonder bijen geen groente en fruit. In Antigua Guatemala  bloeit er tijdens de vastentijd altijd   een boom helemaal paars. Dit in dezelfde kleur als de tunieken van de mensen die mee lopen in de processie. De Jacaranda is de naam van deze boom. Dit jaar hebben de luizen mijn plant opgegeten dus het werd tijd om nieuwe mee te nemen. Nog een paarse plant waarvan ik zaden heb ik een agapantus. Tijdens een van de tochten op de vulkaan kwamen we nog een mooi oranje bloemetje tegen met als vrucht een soort braam. Wie weet de naam van deze bloem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten