zondag 29 oktober 2017

Pompoenen

Pompoenen horen echt in de moestuin thuis. Ze nemen vrij veel plaats in en daarom heb ik er helaas geen plaats meer voor in mijn kleine stadstuin. Eerder toen ik nog minder vaste planten had, heb ik van die grote halloween pompoenen gekweekt.  Het werden echte hele grote en daarvan kon ik mooie lantaarns maken. Een arbeidsintensief werkje met een groot resultaat. Bij mijn ouders op hun moestuin heb ik dit jaar weer pompoenen gekweekt. Helaas was er dit jaar maar 1 pompoen. Met pompoenen kun je echt vanalles doen. Naast de pompoen zelf kun je in de zomer ook de bloem eten. Heerlijk vullen met kruiden en kaas en daarna in een beslag wikkelen en frituren. Ook de pitten zijn bij mij favoriet. Ik gebruik ze gepeld voor verschillende recepten en daarnaast rooster ik ze met kruiden. Ik kwam laatst een heerlijk pompoenrecept tegen en dat wil ik deze keer met jullie delen

Bewaren
Wat ik zo fantastisch aan pompoen vind, is dat je hem zo goed kunt bewaren. Als je hem op het juiste moment hebt geoogst, als het steeltje verhout is, dan is de pompoen lang houdbaar. Vaak zijn de pompoenen zo groot dat je niet in een keer de pompoen kunt gebruiken. Je kunt hem een paar dagen in de koelkast bewaren, maar dat is een uitdaging als hij zo groot is. Je kunt hem in stukjes snijden en dan licht blanceren en dan invriezen. Altijd handig voor een pompoensoep of een heerlijk taart. Een pompoenpie is hier bij ons ook favoriet. Lees ook mijn eerder recepten met pompoen zoals gnocchi en pompoenbrood


Recept
  • 200 gram gekookte pompoenpuree
  • 2 el olie
  • mespuntje zout
  • mespunt kaneelpoeder
  • mespunt gemberpoeder
  • mespunt kardemompoeder
  • 50 gram suiker
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • halve tl baking soda
  • 2 eieren
  • 125 ml melk
  • 3 el geraspte kokos (optioneel)
Als je de pompoen gekookt hebt, pureer deze dan en voeg de olie toe. Het koken doe je in een klein laagje water en duurt ongeveer 10 min afhankelijk hoe groot je de blokjes snijdt. 
Mix alle droge ingredienten en voeg daar de natte ingredienten aan toe inclusief de pompoenpuree. Doe dit bijvoorbeeld in een blender. 
Je mix is nu klaar. Verwarm het wafelijzer en bak de wafels in ongeveer 5 min goudbruin. 
De wafels kun je garneren met wat poedersuiker en geroosterde pompoenpitten of noten. Ze zijn ook heerlijk met wat honing en/of bolletje ijs.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten