zondag 15 oktober 2017

Superfood uit de tuin

Op dit moment zie je echt een trend dat iedereen superfood wil eten omdat dit zo gezond zou zijn. Superfoods zijn eigenlijk niets anders dan bepaalde voedingsstoffen die in hoge mate in het voedsel zitten. Quinoa wordt nu uit Zuid America gehaald met als gevolg dat de Incas zelf hun basisvoedsel niet meer kan betalen door de toenemend vraag en dus toenemende prijs. Veel superfoods kun je ook gewoon in de in tuin kweken. Deze keer over een aantal superfoods  die je gemakkelijk in je tuin kunt kweken. De superfoods in deze blog heb ik zelf in de tuin en zijn heel gemakkelijk en dus ook goedkoop om zelf te kweken. En zonder bestrijdingsmiddelen ook nog biologisch!
Boerenkool
Boerenkool is echt een superfood en heel populair in Amerika (Kale). Je zou bijna zeggen wat is nu meer Nederlands dan Boerenkool. Deze groente zit vol met vitamines. Super dus om de winter door te komen. Vorig jaar had ik een paarse variant in mijn tuin staan. Dit jaar geen boerenkool voor mij, maar een andere koolsoort die ook vol vitamines zit: Palmkool. In de zomer heeft hij de rupsenplaag nog maar net overleefd. Gelukkig zitten er nu weer bladeren aan en heb ik de hele winter hopelijk verse bladeren. De bladeren kun je ook in een groene smoothie stoppen of gewoon 'normaal' bereiden in de wok of in een stamppot.

Pompoen
Eigenlijk alle groente die een felle kleur hebben zitten vol vitamines en mineralen. De pompoen zit vol ijzer. Ik heb dit jaar weer een Guatemalteekse variant gekweekt. Dit jaar was het bij mij niet zo'n pompoenjaar, terwijl ik bij andere zag dat het fantastisch ging. De plant stond bij mijn ouders. Daar waar hij vorig jaar zo'n 8 pompoenen  voort bracht was er dit jaar slechts 1. Hij zal wel extra lekker zijn. Het voordeel van een pompoen is dat je er ook heel goed mee kan bakken (zoet) en koken. Naast het vruchtvlees zijn pompoenpitten ook erg voedzaam. Ik bewaar ze altijd. Je kunt ze ook lekker roosteren met allerlei specerijen en kruiden.

Bosbes
Bosbessen zijn ook echt superfoods, vol met oxidanten. Ook weer zo vrucht die een felle kleur heeft. In de smoothies krijg ook zo mooie paarse kleur. Ik heb nu 2 struiken in mijn tuin staan. Bosbessen hebben een wat zure grond nodig en het is ook beter om meerdere planten te hebben in verband met de bevruchting. Wat ik nu ook zo mooi vind aan de bosbessen is dat de bladeren heel mooi rood kleuren in de herfst. Helaas heb ik niet zoveel ruimte in mijn tuin, anders had ik nog veel meer planten gehad, want het is toch wel mijn favoriete fruitsoort!

Amaranth
Al veel vaker heb ik geschreven over amaranth. Ik ben dan ook echt fan van deze plant. Dit is een pseudograan net zoals de quinoa. De plant is niet alleen ontzettend mooi, maar ook voedzaam. De bladeren gebruik in soepen en wordt in Guatemala ook veel gebruikt om kinderen aan te sterken die ondervoeding hebben. De zaden kun je hier ook kopen. Ik gebruik zo voor muesli repen en voor de smoothies. Omdat de ze zaden erg klein zijn, hebben ze bijna geen smaak. De zaden kun je net als mais roosteren zodat er popcorn ontstaat. De zaden krijgen dan een heerlijke bite en zijn dan superlekker. Dit doe je gewoon in een in een droge koekenpan op midden hoog vuur. Pas op dat de zaden niet verbranden. In Guatemala en sommige Mexicaanse staten worden er ook heerlijke snoeprepen( Alegrias) van gemaakt met honing en palmsuiker. Wil je dit ook een keer proberen bekijk dan het recept. Ik doe dit zelf zonder cacao.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten