zondag 12 november 2017

De winter door

November, ik geloof dat ik dat de minst fijne maand van het jaar vind. Het moestuinseizoen is nu toch echt over. De dagen worden steeeds korter. Op regenachtige grijze dagen moet je soms om 4 uur al de lampen aan doen. En dan de regen..... ik hoorde laatste dat van de 30 dagen het 20 dagen regent. Dit weekend was ook guur weer voorspeld, maar hier in Groningen viel het eigelijk wel mee. Zaterdag hebben we zelfs de zon nog gezien. Vandaag was het vooral grouw en grijs. Hoe kom je nou de winter door en in ieder geval tot aan februari, want dan merk je ook weer dat de dagen langer worden en dan begin ik weer met de nieuwe peperkweek.

Eten 
Ik heb nog wat wintergroente in de bakken staan zoals palmkool, wat bietjes en snijbiet. Ook heb ik nog wat veldsla gezaaid en deze komt al op. Ondanks dat het vorige week onder het vriespunt is geweest, hebben mijn pepertjes het nog niet begeven. Voor de vorst heb ik nog flink wat geoogst, maar aan mijn Chile Huerto zitten nog pepers. Van de pepers kan ik nog volop eten, want ik heb ze in de vensterbank te drogen en daarnaast staat mijn trapkast vol met hete sauzen. Door de nachtvorst heeft mijn chayote plant het ook nog niet  begeven. Geen chayotes, maar toch de bladeren nog kunnen oogsten voor de boxboles .

Plannen maken
De winter is ook ideaal om plannen te maken. Ik heb hier nog niet over nagedacht. 2 weken geleden heb ik een aantal zaden weer in zakjes gedaan. Dit waren vooral zaden die ik in Guatemala had verzameld. Ik moet hier nog mee verder en zodra ik dan alle zaden weer op orde heb ga ik kijken welke planten ik volgend  seizoen wil kweken. Dan volgt het moeilijkste. Tenminste voor mij, omdat ik niet zoveel ruimte heb, moet ik keuzes gaan maken. Wat ik nu al bijna zeker weet, is dat ik weer verschillende soorten tomaten en pepers ga kweken. Voor de pepers zullen dit weer verschillende annuums zijn en enkele andere soorten zoals Bacatums en Chinense. 

Zaden verzamelen
Als ik dan weet wat ik wil gaan kweken, ga ik op zoek naar nieuwe zaden. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld via het blad Stadstuinieren een lage kruiperwt gekregen. Ook heb ik zaden gekocht bij Diana's Moestuin en verder nog met wat verschilende mensen geruild. Dit vind ik toch wel het leukste omdat je gemakkelijk aan allerlei verschillende soorten zaden komen. Ook dit jaar ga ik wat peperzaden ruilen. Dus als iemand nog peperzaden wil ruilen, dan hoor ik het wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten