zondag 26 november 2017

De Wonderen van Eind November


Een week vol regen en kou en toch nog van alles in leven in mijn stadstuin. Ik ben verbaasd hoe een aantal soorten toch nog overleven. En dat zijn met name mijn variëteiten uit Guatemala die toch echt wel warmte gewend zijn. Na de nachtvorst van afgelopen week staan de planten er nog redelijk vier bij. Daar waar anderen al helemaal verdort zijn of geel en afgestorven, hebben een aantal pepers nog vruchten en zelfs nog knoppen. Ze zullen wel niet meer rijp worden aan de plant, maar ik laat ze nog zitten ondanks dat ze met deze temperaturen niet veel meer zullen groeien. Deze week een blog over hoe mijn stadstuintje er nog bij staat en waarover ik me heb verbaasd.

Bloemen
Er bloeien nog verschillende bloemen in mijn stadstuin. De Piloyeboon uit Guatemala is ook gaan bloeien. Vorig jaar was het ook pas in november en dit jaar ook weer. Helaas zullen er geen peulen meer aankomen, maar het is nog een mooie grote groene plant in de bak. Volgend jaar dus niet meer deze variëteit helaas. Het groot kaasjeskruid blijft ook maar doorgaan. Nog steeds zitten hier mooie paarse bloemen in. En nadat ik de fuchsia heb laten verdrogen staan er nu toch weer 2 van de 3 planten in bloei. Deze planten geven toch nog wat kleur in de tuin in deze donkere dagen.

Fruit
De framboos gaat ook weer zoals elk jaar door met het geven van vruchten. Ik heb deze plant afgelopen jaar verplaatst en op de nieuwe plaats komt hij nog niet helemaal tot zijn recht en zat dit jaar wat klem tussen wat rommel. Daarnaast heeft hij net als een paar jaar geleden een rupsenplaag gehad. De vruchten zijn niet meer lekker, dus ik laat ze lekker zitten voor de vogels.
Helaas was ik op vakantie toen de vijgen rijp waren. Nu is de boom inmiddels kaal zo zonder blad. Toch hangen er nog vijgen aan. Het schijnt dat er wel verschillende recepten zijn om deze vijgen te gebruiken. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, want anders zijn ze toch verloren.
En waar ik nog het meeste verbaasd over ben zijn mijn aardbeien. Een aantal hebben een bloem en er begint zich een vrucht te vormen!

Groen
Ik ben verbaasd hoeveel groen er nog in mijn tuin is. Bleekselderij schijnt vrij moeilijk zijn om te kweken, maar dit jaar heb ik fantastische planten, die er nog steeds staan. Het zijn geen dikke stengels, maar ik gebruik ze voor de soep met blad en al. De veldsla groeit ook langzaam. Hierbij vooral geduld en hopelijk heb ik over een tijdje toch verse sla van de tuin. 
Eind oktober heb ik knoflook gepoot en deze begint al boven te komen. Ze zijn allemaal ontkiemd, dus hopen op een goede knoflookoogst ergens in juni.

Hebben jullie ook nog planten die ondanks de kou nog overleven?

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten