zondag 14 januari 2018

Tips voor een kleine tuin of balkon

Ik merk dat er best veel mensen om mij heen niet echt een grote tuin hebben of alleen maar een balkon. Dit hoeft helemaal niet een belemmering te zijn. Ook zijn er een heleboel mensen die wel de ruimte hebben, maar denken er geen tijd voor te hebben. Als je dan hetzelfde principe doet als mensen met een kleine tuin of balkon, kost het ook minder tijd. Het is ook maar net hoe netjes je je tuin wilt, want er zijn ook genoeg principes zoals permacultuur waardoor je minder onderhoud hebt. Het aantal uur dat je kwijt bent met het onderhouden en kweken ben je snel weer vergeten als je een heerlijke smaakvolle tomaat uit je tuin eet. Daar kan geen supermarkt tegenop! Om nog wat meer mensen enthousiast te maken voor een moestuintje, ga ik je een aantal tips geven. 


Makkelijke moestuin
De makkelijke moestuin of Squarefootgarden zoals het in het Engels wordt genoemd is niets anders dan een vierkante moestuinbak. Je kunt deze bakken tegenwoordig in de verschillende tuincentra kant en klaar kopen. Maar je kunt ook zelf een maken van verschillende materiaal zoals: hout, autobanden, stenen of dakpannen. Daarnaast kun je voor verschillende hoogstes kiezen: op de grond, verhoogd en zelfs op pootjes voor op het balkon. Het idee van deze moestuin is dat je alles in vakjes verdeelt en in elk vakje een andere groente doet. Door het mengsel hoef je niet te spitten en hebben de planten voldoende lucht en voedingstoffen. Door de compacte vorm kun je veel kweken en heb je weinig last van plagen. Jelle uit Den Andel in Groningen heeft een leuke website en zelfs een app om je stap voor stap te helpen. Volgens hem kost het maar 5 min per dag!



Ga verticaal
Op een balkon of in een hele kleine tuin kun je ook verticaal gaan tuinieren. Ik zelf doe dit ook omdat alle ruimte bij mij al op is en ik nog meer wil kweken. Ik heb van die stapelpotten waar ik pepers in kweek. Zo kunnen op een kleine ruimte meerdere planten worden gekweekt. Het ziet er erg leuk uit en is erg efficiënt. Dit past ook op een balkon. Daarnaast heb ik nog van alles in balkonbakken en in flessen aan de schutting hangen. Ik merk dat niet alles hier heel goed wil vanwege de beperkte ruimte in de flessen. Kruiden willen hier wel fantastisch en dit zit dan ook in mijn flessentoren. Ook mijn aardbeien doen het goed in de balkonbakken. De balkonbakken zijn ook ideaal voor groente die snel groeien en niet zoveel (diepe)wortels hebben zoals verschillende slasoorten. Voor de bloemen heb ik een bak met reukerwten die mooi tegen de schutting omhoog groeien.

Potten
In potten kun je ook van alles kweken. Afhankelijk van de diepte en grootte kies je een pot. Zo kun je sla, rucola ook prima in een pot kweken. Voor wat diepere groente zoals radijs of worteltjes heb je een diepere pot nodig. Wat ik vooral in potten kweek zijn pepers. Ik gebruik hier een 5 tot 10 liter pot voor. Hoe groter de pot, hoe beter/groter de plant zal groeien. Ook een aantal kleine tomatensoorten doe ik een pot. Ik kies hier voor een grote pot omdat ze in de zomer dan mindere snel uitdrogen en ook meer ruimte voor de wortels hebben. Een grote pot staat dan ook steviger. Het mooie van potten is dat je ze kunt verschuiven, als veel wind of zon staat. En daarnaast kun je eetbare planten afwisselen met mooie planten.

Soorten
Als je een kleine tuin hebt, zul je keuzes moeten maken voor welke planten je wilt gaan kweken. De ene plant heeft nou eenmaal meer ruimte nodig dan de andere. Sommige planten hebben ook een langer groeiseizoen nodig. Je kunt dan ook juist kiezen voor planten met een korter seizoen als radijs en sla. Planten die veel ruimte nodig hebben zijn courgettes en pompoenen. Maar je hebt nu ook een klimcourgette, dus die kan de hoogte in en dus heb je meer ruimte. Bij sommige zadenwinkels heb je ook zaden speciaal voor een kleine tuin of voor kinderen. Deze nemen over het algemeen veel minder plaats in. Als ik weinig ruimte zou hebben dan zou ik voor het volgende kiezen: radijs, sla, rucola, bietjes, lenteui, snijbiet, een lage tomaat, een peper en heel veel kruiden zoals peterselie, bieslook, munt en oregano.  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten