zondag 11 februari 2018

Ik ben los met de pepers

Het is zo ver: het zaaien van de Pepers is begonnen. Afgelopen week kwamen dan toch uiteindelijk de plugs. Ik moet zeggen dit is toch wel heel fijn. Voorheen had ik altijd zaaiaarde in bakjes. Deze plugs zijn gewoon makkelijk. Je plaatst ze in de zaaibakjes en dan alleen wat water erbij. Ik doe lauwwarm water, want dat is toch de temperatuur die de peperzaden willen hebben. Even wachten en de plugs zuigen zich mooi vol. Ook mijn kleine etiketten kwamen dit weekend binnen en de kweekkas had ik vorige week al ingericht dus alles klaar om te zaaien. Ik merk dat ik ieder jaar toch weer een soort van verbeterslag maak. Beetje bij beetje wordt het professioneler. Dit jaar dus plugs, lampen en specifieke pepervoeding: Chilifocus. Hopelijk resulteert dit ook in een goede oogst.

Zaaien
Het zaaien van pepers doe je in de winter. Dit omdat ze een lange tijd nodig hebben om uiteindelijk tot pepers te komen. Sommige soorten gaan wat sneller zoals de Annuums. Dit zijn de makkelijke en meest voorkomende soorten. De Chinense zoals de Habanero's en de Baccatuums zoals Aji's doen er langer over en ook het ontkiemen kan langer duren. Pepers houden van warme vochtige grond en je moet ze niet te diep zaaien. Ze ontkiemen het beste tussen de 24 en 30 graden. Dit kun je boven een verwarming ,in het raam in de zon doen of in een propagator. Het probleem van zaaien in de winter is vooral licht. Want eenmaal ontkiemd,hebben ze licht nodig en dan weer iets minder warmte. Het lukt wel in een vensterbank met veel licht, maar met lampen gaat gemakkelijker. Kiemgrond hoeft nog geen voedingstoffen te hebben, want een zaadje heeft genoeg energie om tot de eerste echte blaadjes te komen. Als er dus 4 blaadjes zijn, 2 kiem en 2 normale, kun je de plantjes verpotten in grotere potjes met potgrond met voeding. Dit is genoeg voor de eerste 6 weken.

Guatemala
Dit jaar heb ik ook weer soorten uit Guatemala meegenomen. De Chamborote is een soort die voor het eerst gaat en daarnaast heb ik 3 soorten waarvan ik de naam niet weet en ze voor het gemak maar genoemd naar de plaats waar ik ze vandaan heb of van diegene die ik ze heb gekregen. Het blijft gewoon lastig om de echte naam van de pepers te weten te komen. Voor zover ik kon zien zijn het Annuum, hoewel ik bij een soort nog twijfel. We gaan zien wat dit gaat brengen.

Jalapeños
Vorig jaar was mijn plan ook al verschillende Jalapeños, maar dat is niet helemaal goed gegaan. Het bakje met de zaailingen was gevallen en daardoor de namen en plantjes door elkaar. Ook bleven de planten wat achter in vergelijking met de andere, dus niet echt een goede oogst. Dit jaar heb ik de volgende jalapeno's gezaaid: Jalapeño, Jalapeño morado, Jalapeño Tam, Jalapeño Chichimeca, Jalapeño M en een Jalapeño uit Guatemala. Dit is waarschijnlijk ook een normale Jalapeño. De jalapeños wil ik gaan inmaken en om heerlijke poppers van maken met roomkaas en spek!


Aji's
Al eerder heb ik Aji's gezaaid met wisselden successen. Ik vond de Aji Ahuachapau echt een verrassende smaak hebben, dus dit jaar ook weer. Ook de Aji amarillo is een favoriete soort. Dit jaar wil ik daar een pasta van maken.  Nieuw dit jaar is ook de Lemon drop. Ik heb deze wel eerder gezaaid, maar die zijn toen niet opgekomen. Aji duren wat langer om uiteindelijk tot oogst te komen. De meeste Aji´s komen uit Zuid Amerika.

Hete soorten
Heel veel echt hete soorten ga ik niet zaaien. Ik heb nog een Bonchi van een Fatali Yellow.Twee jaar geleden had ik een Habanero Manzano Red die het erg goed deed en mooie pepers had. Dit jaar komt die er ook weer bij samen met Habanero Black en Habanero White. Ook de Bolivian Bumby en Cheira Roxa ga ik weer proberen. Veel verschillende kleuren dus met hopelijke heerlijke zoete habanerosmaak. 

Milde soorten
De Kalosca is eerder een paprika dan een peper. Een soort uit Hongarije waarvan ik heerlijke paprikapoeder heb gemaakt. Andere milde soorten uit  Spanje zijn de Pimienta de Padron en Gorria. Vergelijkbaar que hitte komt de Frenso ,uit Amerika dit jaar er ook bij. Deze drie heb ik ook al eerder gezaaid maar zonder succes. Ook al eerder gezaaid is de Poblano uit Mexico. In gedroogde vorm wordt hij Ancho Grande genoemd. Ideaal om te vullen of om te drogen. Ook de Guaque is dit jaar weer van de partij, deze ga ik ook drogen om te gebruiken in mijn recepten uit Guatemala.

Al met al heb ik 29 soorten gezaaid. De meeste steeds 2 zaadjes tegelijk in een plug, de zwakste knip ik dan weg. Van iedere soort heb ik ik steeds 2 plugs gebruikt. Mocht er een aantal niet opkomen heb ik nog genoeg of maak ik de keuze of ik ze opnieuw gaan zaaien. Ik ben benieuwd welke soorten jullie allemaal gezaaid hebben.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten