zondag 4 februari 2018

Moestuinplan 2018

Afgelopen week was ik nog steeds ziek. Niet echt fijn, maar tussendoor kon ik wel mijn moestuinplan maken. De momenten dat het even lukte om te gaan zitten heb ik beetje bij beetje mijn plan gemaakt. Meestal doe ik dat ik een keer, maar dat lukte nu niet echt. Ook beetje bij beetje heb ik alle zaden in nieuwe papieren zakjes gedaan en het is nu mooi geordend in mijn zadenbak. Ditzelfde moet ik nog doen voor mijn peperzaden, maar ik heb nog geen geschikte doos gevonden en die van de overige zaden is niet meer verkrijgbaar. In mijn kleine tuin heb ik verschillende plaatsen voor mijn zaden. Achter in de tuin heb ik 2 moestuinbakken van 1,20 m bij 1,60 m. Achter tegen de schutting heb ik een stuk van ongeveer 1,50 bij 1 m voor tomaten. Tegen het schuurtje aan  heb nog zo'n 1m2 in een punt. Dat is alles in de volle grond en daarnaast gebruik ik flessentorens, schuttingsbakken en potten voor kruiden en een aantal tomaten. In de voortuin heb ik kruiden staan. De rozenstruiken doen het al een aantal jaar niet goed, dus die ga ik opofferen voor (eetbare)bloemen en groenten. Dit is ongeveer 1m3. Hier zal voornamelijk amaranth komen te staan.

Moestuinbakken
De moestuinbakken teken ik altijd uit. Ik heb van iedere groente een vierkantje gemaakte en zo puzzel ik de groenten uit. Ik heb aan één kant van de bak een schutting dus daar komen altijd de klimmers en de wat hogere planten. Eén bak heeft wat meer schaduw dan de andere bak, dus daar houd ik ook rekening mee. Naast dat ieder vierkantje een plantennaam heeft, heeft het ook een kleur van de plantenfamilie. Zo probeer ik zoveel mogelijk te variëren en niet dezelfde families naast elkaar. Er zijn ook planten die elkaar versterken en die zet ik dan ook altijd naast elkaar. Voorbeelden hiervan zijn wortel/ui, komkommer/dille en tomaat/basilicum. Het is dus een hele puzzel.

Pepers
Ik heb een eerste keuze gemaakt met welke pepers ik wil gaan zaaien. Meestal als ik aan het zaaien ben, komen er nog wel wat bij. Ik heb nog een aantal overwinteraars in huis staan en daarvan zijn er nu ook 2 dood gegaan dus ook weer plaats voor nieuwe. Ik hoop volgende week te gaan starten met zaaien. Het wachten is op mijn plugs. Helaas was er wat mis gegaan met de bestelling. Ik hoop dat ze deze week nog komen. Mijn kastje is alvast klaar. Dit is een plastic kastje van de Action omkleed met reddingsfolie. Mijn nieuwe groeilampen uit China plus 2 TL-buizen hangen er inmiddels in. Dus al helemaal klaar. Het begint nu toch echt wel te kriebelen, maar vanwege de griep ook nog geen puf voor.

Tomaten
Omdat ik inmiddels al heel wat tomaten zaden heb, moest ik ook een keuze maken, omdat ik er gewoon geen plaats voor heb. Ik ga een aantal nieuwe soorten kweken. Ook heb ik net nog nieuwe zaden gewonnen van een donkere tomaat die mijn groentehandelaar had. Helaas wist hij de naam niet. Misschien weet een van jullie de naam van de tomaat op de foto. Deze zijn nu aan het fermenteren zodat ze straks makkelijk ontkiemen. Tomaten ga ik eind maart/begin april voorzaaien. 
Als het weer straks wat beter wordt na de komende vorst wordt het tijd om de tuin klaar te maken en aan te vullen met compost. 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten